بی ام دبلیو

 

در سال 2002 ، غول ماشین سازی آلمان ، شرکت بی ام دبلیو برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در آرت اسکرتز در شهر لایپزیک آلمان ، سرمایه گذاری هنگفنی کرد ، ساختمان با ارزش 1.55 بیلیون دلار که حدود 5000 کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از 650 عدد ماشین بی ام دبلیو مدل دو در اسپرت تولید می کنند ، این کمپانی ، معمار برجسته خانم زاها حدید را که موفق به کسب مدال افتخارپریتیزکر شده برای ساخت این سازه برگزید . طرح های پیچیده حدید در طراحی های معمول کارخانه تحول جدیدی بوجود آوردند . یک سازه مرکزی ، قسمت های مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریل های معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است . ساختمان که حدید طراحی کرده است ، هیچ مشابه قبلی نداشته و وی با ذهنیتی کاملا" جدید دست به ساخت این سازه اعجاب انگیز زده است . کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است این سه قسمتاز سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند . ساخت این کارخانه در املاک خصوصی بی ام دبلیو آغاز شده و در سال 2004 به بهره برداری رسید .

بدنه های نیمه تمام اتومبیل ها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابه آنها را حمل می کند قرار می گیرند . این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سرو صدای مزاحم و آزار دهنده در بخشی از مسیر خود به سمت قسمتهای تکمیل گننده ، از بالای غذا خوری و محل استراحت کارکنان عبور می کنند. این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی است .

ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل می کند . رشته های فعالیت ساختمان های دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا" از این ساختمان منشعب می شوند . این استراتژی طراحی در مسیرهای گذر مردم و کارمندان استفاده شده است . بینندگان به بهترین شکل پیشرفت خط تولید قطعات را که بصورت افقی و معلق در فضا قرار گرفته ، مشاهده می کنند . با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء می شود که گویی همه قسمت های مستقل از این قسمت کارخانه شبیه سازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا می کند . در حقیقت عملکرد به گونه‌ای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش می‌شود:


بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.

در یک توصیف کلی وقتی بیننده به این ساختمان نگاه می‌کند سازمان‌دهی مراحل مختلف از جمله فعالیت‌های عادی و عمومی کارمندان، تا فعالیت تخصصی ماشین‌های خودکار از جلو تا وسط ساختمان قابل تشخیص است. سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستون‌هایی محکم چفت شده‌است.


افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشین‌ها را به صورت کاملا برهنه مشاهده می‌کنند. این ورودی به افراد اجازه می‌دهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم می‌کند. طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان می‌سازد.


استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند. دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد.


در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. قسمت‌هایی که تکمیل شده‌اند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل می‌شوند.

 

 

bmw.jpg