ملات ها

به نام خدا

 

 

 

 

کنفرانس درس مصالح ساختمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملات ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ملات ها

 

 

 

ملات ها از جمله چسبهاي ساختمانی مي باشند كه موجب چسپانيدن قطعات مصالح به يكديگر مي گردند و يا به عبارت ديگر دو قطعه از مصالح ساختماني را به خود مي چسبانند.

البته بايد توجه كرد كه بجز ملاتها چسبهاي ديگري نيز در ساختمان بكار مي رود مانند چسب سنگ و يا چسبهاي رزيني كه به آنها ملات گفته نمي شود.

ملات ها از دو قسمت اصلي تشكيل مي شوند . چسب كه داراي حجم كمي بوده و به جسم پركننده كه تقريبا" در حدود 80% حجم ملات را تشكيل مي دهد بعنوان مثال در ملات ماسه سيمان  سيمان بعنوان چسب و ماسه بعنوان جسم پركننده نام برده مي شود .

ملاتها عمدتا" به دو قسمت ملاتهاي زودگير كه ماده چسبنده در اين ملاتها گچ مي باشد و ملات هاي ديگر دير گير هستند كه شامل ساير ملاتها هستند.

ملاتهاي زودگير :

-    اين ملاتها بسيار زودگير بوده بطوريكه پس از 3 الي 4 دقيقه بعد از آنكه باآب مخلوط شدند شروع به سخت شدن نموده و بعد از10 الي 15 دقيقه عمل سخت شدن به پايان مي رسد. محل مصرف اين ملاتها بيشتر در تيغه هاي 5 سانتي متري مي باشد و يا براي نصب موقت قطعات به يكديگر و يا به ديوار است .

     از انواع ملاتهاي زودگير مي توان ملات گچ – ملات خاك و گچ و ملاتها با سيمانهاي زودگير نام برد.

 

 

ملاتهاي ديرگير:

اين ملاتها اغلب در مجاورت هوا و گاهي نيز در زير آب سخت مي شوند. زمان سخت شدن اين ملاتها اغلب از 2 ساعت شروع شده و تا 48 ساعت تقريبا"  به0 8%  سختي خود مي رسند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع ملاتها

ملاتها داراي انواع گوناگوني به شرح زير مي‌باشند: 

  ملات گل و كاهگل 

ماده چسباننده ملات گل و كاهگل، خاك رس است. پولكهاي خاك رس پس از مكيدن آب به صورت خميري در آمده و دانه‌هاي ماسه خاك را به يكديگر مي‌چسبانند. اين ملاتها از قديمي‌ترين ملاتها هستند و در نخستين ساختمانهايي كه بشر بنا كرده، به كار رفته است. هم اكنون نيز در ساختمانهاي خشتي و گلي و حتي آجري و سنگي بسياري از روستاها اين ملات به كار مي‌رود. براي ساختن ملات گل، آخوره مي‌بندند و در آن آب مي‌اندازند و صبر مي‌كنند تا پولكهاي خاك رس آب بمكند، پس از آن ملات را خوب ورز مي‌دهند و به مصرف مي‌رسانند. 

چون ملات گل پس از خشك شدن جمع شده و ترك مي‌خورد، به آن كاه مي‌زنند كه آن را مسلح كرده و از ترك خوردن آن جلوگيري كنند. براي ساختن اين ملات نيز آخوره‌اي از خاك و كاه مي‌سازند و در آن آب مي‌اندازند تا خاك گل شده و كاه خيس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز مي‌دهند و به مصرف مي‌رسانند. ملات كاهگل براي اندود ساختمانهاي گلي، زيرسازي اندود گچي و آب‌بندي بام ساختمانها مصرف مي‌شود. ملات كاهگل به علت سبكي وزن، عايق، حرارتي خوبي است و از اين رو در گذشته سقف زيرين شيروانيهاي دو پوشه را با اين ملات از داخل اندود مي‌كردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگيرند. چنانچه در آب ملات كاهگل كمي نمك طعام اضافه كنند، به علت خاصيت جذب و نگهداري رطوبت كه در نمك وجود دارد، ملات بيشتر خميري مي‌ماند و بهتر جلو عبور آب را مي‌گيرد، به علاوه از آنجا كه نمك درجه انجماد آب را پايين مي‌آورد، در فصول سرد اين ملات ديرتر يخ مي‌زند، در ساختن كاهگل براي نما بايد از كاه نرم و ريز استفاده كرد. براي ساختن هر مترمكعب كاهگل، حدود 45 تا 50 كيلوگرم كاه لازم است. گل نيمچه كاه داراي كاه كمتري است و براي فرش كردن آجر روي بام در مناطق كم باران به مصرف مي‌رسد. گاهي اوقات به ملاتهاي گلي به منظور آب‌بندي و دوام بيشتر، امولسيون قير اضافه مي‌كنند. افزودن ماسه به ملات گل، سبب كاهش جمع‌شدگي و در نتيجه كاهش ترك‌خوردگي آن مي‌شود. افزودن كمي آهك يا سيمان نيز سبب اصلاح بعضي خاكها مي‌شود. 

ملات گل آهك 

دو اشكال عمده در ملات گل وجود دارد، يكي انقباض ناشي از خشك شدن و ترك خوردن و ديگري وارفتن ملات در آب و آب‌شستگي، افزودن آهك به خاك، اين دو اشكال را برطرف كرده و آن را تخفيف مي‌دهد. ملات گل‌آهك ملاتي است آبي و براي گرفتن نيازي به دي اكسيد كربن ندارد. سيليس و آلومين خاك رس در صورت وجود آب با آهك تركيب شده و سيليكات و آلومينات كلسيم به وجود مي‌آيد كه در برابر آب‌شستگي و وا رفتن مقاوم هستند. از اين رو براي اينكه ملات گل‌آهك خوب به عمل آيد، بايد مرطوب بماند. ملات گل‌آهك نيز مانند ملات گل از قديم در نواحي روستايي و به ويژه در نقاط مرطوب به كار رفته است. اين ملات در بعضي جاها، ملات حرامزاده يا گل حرامزاده ناميده مي‌شده است. اين ملات چون آبي است براي فرش كردن، آجركاري و سنگ‌كاري مناسب مي‌باشد. 

 

 

 

ملات ساروج 

پيش از اختراع سيمان، ملات ساروج را براي اندود و آب‌بندي كردن آب‌انبارها و حوضها مصرف مي‌كردند، ولي امروزه مصرف آن بسيار كم شده و ملات سيمان جاي آن را گرفته است. ملاتهاي ساروج مصرفي در ايران به دو گونه تقسيم مي‌شوند: ساروج گرم و ساروج سرد. 

ملات ساروج گرم 

ساروجهاي گرم در واقع نوعي ملات آهك آبي هستند كه از پختن و آسياب كردن سنگهاي آهكي رس‌دار به دست مي‌آيند و اين نوع ملاتها در جنوب ايران در كناره شمالي خليج فارس به كار مي‌رفته و پس از گذشت سالها در ساختمانهاي دريايي پابرجا مانده‌اند. مشهورترين ساروج از اين نوع متعلق به بندر خمير مي‌باشد. 

  ملات ساروج سرد 

ماده چسباننده اين ملات از اختلاط آهك، خاكستر و آب حاصل مي‌شود، براي قوام و چسبندگي به آن خاك رس مي‌افزايند و ماسه بادي نيز در آن نقش پركنندگي و استخوان‌بندي دارد، براي جلوگيري از ترك‌خوردگي به ساروج، لوئي (پنبه جگن) يا موي بز مي‌زدند. خاكستر داراي مقدار زيادي سيليس غير بلوري است كه به هنگام اختلاط با دوغاب آهك با آن تركيب شده و سيليكات كلسيم به وجود مي‌آيد، ولي اين عمل به كندي پيش مي‌رود و از اين جهت ملات ساروج، كندگير است. 

ملات ساروج از اختلاط 10 پيمانه گرد آهك شفكته، 7 پيمانه خاكستر الك شده، يك پيمانه خاك رس، يك پيمانه ماسه بادي، 30 تا 50 كيلوگرم لوئي (براي هر مترمكعب ملات)، آب به قدر كافي و ورز دادن آنها به دست مي‌آيد. 

ملات گچ 

ملات گچ خالص از پاشيدن گرد گچ در آب و به هم زدن آن به دست مي‌آيد. چنين ملاتي زودگير است و تنها براي كارهايي كه با سرعت انجام مي‌گيرد، مناسب مي‌باشد. براي اينكه بتوان با ملات گچ كار كرد، بايد زمان گيرش آن به تأخير افتد. افزودن خاك رس، خمير آهك و افزودنيهايي ديگر مانند سريشم نجاري آن را كندگير مي‌كنند. 

ملات گچ خالص براي قشر مياني سفيدكاري و اتصال قطعات گچي مناسب، است همچنين در بعضي موارد براي اندودهاي زودگير مانند اندود آستر سقفهاي كاذب به كار مي‌رود. 

در قشر رويه سفيدكاري، ملات گچ خالص به كار مي‌رود و براي اينكه فرصت كافي براي كار كردن با آن وجود داشته باشد، هنگام گرفتن آن را ورز مي‌دهند تا بلورهاي سوزني شكل گچ مهلتي براي در هم رفتن پيدا نكنند و ملات يكپارچه گچ درست نشود. چنين ملاتي را ملات گچ كشته مي‌نامند. 

گچ كشته در تماس با اجسام، سفيدي پس مي‌دهد و بسيار نرم است. وجود آهك نشكفته، آهك دو آتشه (سوخته) و منيزي سوخته در ملاتهاي گچ، سبب ايجاد آلوئك در اندودهاي گچي مي‌شود. 

ملات گچي مرمري در اندودكاري نقاط مرطوب و مكانهايي كه نياز به شستشو دارند، به مصرف مي‌رسد. 

 

 

 

ملات گچ و خاك 

افزودن خاك رسي به گچ به مقادير زياد آن را كندگير و ارزان مي‌كند، معمولاً نسبت خاك رس به گچ از 1 به 2 تا 1 به 1 تغيير مي‌كند كه ملات اخيرالذكر به ملات گچ نيم و نيم معروف بوده و متداول‌تر است. 

مصرف ملات گچ در طاق‌زني و تيغه‌سازي و قشر آستر اندودكاريهاي داخل ساختمان است. براي ساختن آن مخلوط گچ و خاك را به آهستگي در آب پاشيده به هم مي‌زنند. 

ملات گچ و ماسه 

از اختلاط گچ با ماسه ريزدانه ملات گچ و ماسه ساخته مي‌شود كه مي‌توان از آن به جاي ملات گچ و خاك براي زيرسازي اندودها در نقاطي كه ماسه بادي يا ساحلي يا رودخانه‌اي ريزدانه فراوان است، استفاده كرد. انواع ماسه ريزدانه و دانه‌بندي آنها در استاندارد 301 ايران آمده است، درشت‌ترين دانه در ماسه براي اين نوع ملات، 2 ميليمتر ذكر گرديده است. 

ملات گچ و پرليت 

از پرليت منبسط و گچ، ملات سبكي ساخته مي‌شود كه جاذب صوتي مناسب و عايق حرارتي خوبي است. اندود پرليت و گچ از نفوذ آتش به اسكلت فولادي و بتن فولادي ساختمانها جلوگيري نموده و خطر گسترش آتش را كاهش مي‌دهد. 

  ملات گچ و آهك 

ملات گچ براي مناطق خشك مناسب است و آن را نمي‌توان در نقاطي كه رطوبت نسبي هوا از 60% تجاوز مي‌كند، مصرف كرد. براي اين نواحي ملات گچ و آهك مناسب‌تر است. افزودن 3 پيمانه خمير آهك به يك پيمانه گچ يا دو قسمت وزني گرد آهك شكفته به يك قسمت گچ، آن را كندگير كرده و براي قشر رويي مناسب مي‌سازد. براي مناطق مرطوب، ملات گچ و آهك مذكور مناسب‌تر است، زيرا پس از مدتي كه از مصرف آن گذشت، آهك با گرفتن گاز كربن از هوا به سنگ آهك تبديل مي‌شود كه جسمي سخت و در برابر آب و بخار پايدار است. 

ملات ماسه سيمان 

ماده چسباننده اين ملات، سيمان پرتلند و ماده پركننده آن، ماسه است. اين ملات از نوع آبي و داراي مقاومت خوبي به ويژه در سنين اوليه است. ملات ماسه سيمان جمع مي‌شود و در سطوح بزرگ و بندكشيها تركهاي ريز (مويي) و درشت برمي‌دارد. آب برف و باران بخصوص در موقع بوران به داخل اندود سيماني و بندكشيها نفوذ كرده و حتي گاهي به داخل ساختمان سرايت مي‌كنند. براي زودگير كردن ملات سيماني هيچگاه نبايد به آن گچ افزوده شود، زيرا چنين ملات و اندودي پس از مدتي متلاشي مي‌شود. وجود خاك رس در ماسه ملات سبب مي‌شود كه دور دانه‌هاي ماسه، دوغابي از خاك رس درست شود و سيمان نتواند به خوبي به آن بچسبد. وجود برخي مواد آلي در ملات، باعث ديرگير شدن آن مي‌شود. مواد سولفاتي موجود در ماسه، آب يا آجر مصرفي، باعث از هم گسيختگي ملات و كار آجري مي‌شود. به اين علت ميزان مواد مضر نظير خاك رس، مواد آلي و سولفاتها در ملات محدود شده است. در مواقعي كه خطر حمله سولفاتها مطرح است، بايد از سيمان ضد سولفات نوع 2 يا 5 يا سيمان پوزولاني استفاده شود. گاهي اوقات براي مقابله با حمله ضعيف سولفاتها و سرما، توصيه مي‌شود عيار سيمان در ملات بيشتر اختيار شود، ولي بايد در نظر داشت كه هنگام نشست نامتعادل، كارهاي پرسيمان تركهاي بزرگتري برمي‌دارند، در حالي كه در ملاتهاي ضعيف تركها در تمام كار پخش شده و به صورت مويي ظاهر مي‌شوند. براي شمشه‌گيري ملاتهاي سيمان، هرگز نبايد از گچ استفاده كرد، زيرا اين دو ملات، به ويژه در صورت وجود رطوبت با يكديگر تركيب شده و متلاشي مي‌شوند. 

  ملاتهاي ماسه سيمان آهك (باتارد)  (حرام زاده)

ملاتهاي ماسه سيمان با نسبتهاي مختلفي از سيمان و آهك و ماسه ساخته مي‌شوند كه متداول‌ترين آنها 6 : 1: 1 (يك حجم سيمان و يك حجم آهك و 6 حجم ماسه) و آب به مقدار كافي مي‌باشد. حجم ماده پركننده ملات، بايد حدود  تا 3 برابر ماده چسباننده باشد و نمي‌تواند از اين حدود تجاوز كند، در صورت كمتر شدن، جمع‌شدگي و به دنبال آن ترك‌خوردگي اتفاق مي‌افتد و در صورت بيشتر شدن، كارآيي ملات كم مي‌شود. از سوي ديگر مقاومت ملاتهاي سيماني بيش از مقاديري است كه در كار بنايي لازم است. لذا براي اينكه با مصرف سيمان كمتر، كارآيي ملات كاهش نيابد، مي‌توان مقداري آهك جانشين سيمان نمود. 

آهك علاوه بر تأمين كارآيي ملات سبب مي‌شود كه: 

الف: نفوذپذيري آب در ملات و اندود كم شود. 

ب: خميري بودن ملات بيشتر شده و از ترك‌خوردگي آن جلوگيري شود. 

پ: با خاك موجود در ماسه ملات تركيب شده و از اثر بد آن در ملات جلوگيري كند. 

ت: در مصرف سيمان صرفه‌جويي شود. 

ث: قابليت نگهداري آب ملات افزايش يافته و ملات كارپذيرتر شود. 

ج: ظرفيت حمل ماسه در ملات افزايش يابد. 

ملاتهاي ماسه، سيمان، آهك در ايران به باتارد مشهور هستند كه لفظي فرانسوي است. علاوه بر ملات باتارد 6 :1:1 (نسبتهاي حجمي سيمان به آهك به ماسه) از ملاتهاي 1:2:9 و 1:3:12 نيز مي‌توان در كارهاي كم اهميت‌تر استفاده كرد، ولي در هر حال نسبت جمع مواد چسباننده به ماده پركننده نبايد از كمتر باشد. هرچه مقدار آهك در ملات باتارد زيادتر شود، قابليت آب‌نگهداري و كارآيي ملات افزايش مي‌يابد، ولي در مقابل، مقاومت فشاري آن كاهش پيدا مي‌كند. بسته به اينكه كدام يك از اين دو ويژگي ملات براي طراح حائز اهميت بيشتري باشد، ملات مورد نظر انتخاب مي‌شود. به اين ترتيب ملاحظه مي‌گردد كه نبايد تصور كنيم هرچه ملات قوي‌تر باشد، بهتر است. 

ملات سيمان بنايي 

سيمان بنايي محصولي است كه در كشورهاي صنعتي به مقدار زياد توليد شده و در كارهاي بنايي كه مقاومت زياد مورد نظر نيست، مصرف مي‌شود. سيمان بنايي از اختلاط سيمان پرتلند معمولي با جسم پركننده بي‌اثري (از نظر شيميايي) مانند گرد سنگ آهك و مواد افزودني حبابساز، مرطوب كننده و دافع آب به دست مي‌آيد. حداقل درصد سيمان پرتلند در كشورهاي مختلف متفاوت است، در كشور سوئد اين نسبت (40%) و در ايالات متحده و كانادا (50%) و در بريتانيا (75%) مي‌باشد. منظور اصلي از مصرف سيمان بنايي، دستيابي به خاصيت خميري بهتر، كارآيي و آب‌نگهداري بيشتر و كاهش جمع‌شدگي ملات است. اختلاط اين نوع ملات در كارهاي بزرگ، بهتر و ساده‌تر انجام مي‌شود. بعضي سيمانهاي بنايي آميخته‌اي از سيمان پرتلند، آهك مرده و مواد مضاف هستند. در ملات سيماني نيز مي‌توان به جاي آهك، سيمان بنايي افزود. 

 

 

ملاتهاي سيمان ـ پوزولاني و آهك ـ پوزولاني 

اين قبيل ملاتها داراي سابقه ديرينه هستند، به طور كلي مواد پوزولاني به موادي گفته مي‌شود كه به تنهايي خاصيت چسبندگي ندارند، ولي با آهك و با وجود آب در درجه حرارتهاي عادي تركيب شده و نوعي سيمان توليد مي‌كنند. نام پوزولان از خاكستر آتشفشاني بسيار فعالي كه از ناحيه‌اي واقع در ايتاليا به نام پوزولي استخراج مي‌گرديد، گرفته شده است. به جاي سيمان پرتلند مي‌توان از سيمانهايي كه از آسياب كردن مواد پوزولاني و اختلاط با سيمان پرتلند يا آهك شكفته ساخته مي‌شوند، استفاده كرد. اين ملاتها در برابر حمله مواد شيميايي بخصوص سولفاتها پايدار هستند. مواد پوزولاني يا طبيعي هستند مانند پوكه سنگها و كف سنگهاي آتشفشاني و خاك دياتومه، يا مصنوعي مانند سرباره كوره آهنگدازي و گرد آجر، نمونه‌اي از اين ملاتها از مخلوط كردن گرد آجر و آهك در كشورهاي شرقي، ساخته و مصرف مي‌شده است كه در ايران به نام سرخي و در هندوستان به اسم سوركي و در مصر به نام حمرا نامگذاري شده است. بعضي مواد پوزولاني در درجه حرارتهاي عادي فعال نيستند، ولي در اثر گرم كردن تا دمايي معين، فعال و براي تركيب با آهك و سيمان آماده مي‌شوند. 

ملاتهاي سيمان ـ پوزولاني و آهك ـ پوزولاني، ديرگير بوده و داراي مقاومت چندان زيادي نيستند ولي براي مصرف در نقاطي كه احتمال حمله سولفاتها موجود باشد، مناسبند. 

  ملات ماسه آهك 

ماده پركننده اين ملات، ماسه و ماده چسباننده آن، آهك است. ملات ماسه آهك ملاتي است هوايي و براي گرفتن و سفت و سخت شدن به دي اكسيد كربن موجود در هوا نياز دارد. اين ملات براي مصرف لاي جرز مناسب نيست، زيرا دي اكسيد كربن لازم نمي‌تواند به داخل آن نفوذ كند و فقط سطح رويي آن كربناتي مي‌شود، از اين رو ملات براي اندود سطوح مناسب است. اين ملات براي گرفتن و سخت شدن بايد مرطوب بماند، زيرا در غياب آب عمل كربناتي شدن انجام نمي‌شود، از اين رو ملاتهاي آهكي را بايد در مكانهاي مرطوب به كار برد و تا پايان مدت عمل آمدن نمناك نگاه داشت. چنانچه ملات ماسه آهك قدري خاك داشته باشد (اصطلاحاً ماسه كفي)، بهتر است، زيرا از تركيب خاك ماسه با آهك، همان طور كه در ملات گل آهك گفته شد، تركيبهايي ايجاد مي‌شود كه گاز كربن هوا در آنها دخالتي نداشته و به گرفتن ملات به صورت آبي كمك مي‌كند. وجود آهك نشكفته، آهك دو آتشه (سوخته) و منيزي سوخته در ملات، سبب شكفتن بعدي آنها و ايجاد آلوئك در ملاتهاي آهكي و باتارد مي‌شود. مشخصات و دانه‌بندي ماسه براي ملات سيماني در استاندارد 299 ايران درج شده است. 

 ملاتهاي قيري 

م ملات قير از 5000 سال قبل، در ساختمانهايي نظير برج بابل به كار رفته است. امروزه ملات ماسه آسفالت را براي قشر رويه پياده‌روسازيها، پوشش محافظ قشر نم‌بندي بامها، پر كردن درز قطعات بتني كف پاركينگها و پياده‌روها و مانند اينها مصرف مي‌كنند.

عكسهاي پربيننده ترين مناطق جهان به گزارش فرارو و نشنال جئوگرافی

عكسهاي پربيننده ترين مناطق جهان به گزارش فرارو و نشنال جئوگرافی

عكسهاي ديدني اين نقاط كه بيشتر از آثار باستانی، سواحل، دریاها، ده های قدیمی هستند تا شهرهای مدرن


سايت كوچولو @@@ www.kocholo.org

ادامه نوشته

غارنشینی در قرن 21

دره مراد بیگ همدان

روستای میمند 

ادامه نوشته

عجايب ديدني و اعجاب انگيز هفتگانه   طبيعت

عجايب ديدني و اعجاب انگيز هفتگانه طبيعت

عکس ها و توضيحاتي مختصر از عجايب جالب و ديدني طبيعت كره زمين

ادامه نوشته

عكس هاي گران قيمت ترين   هتل هاي جهان + قيمت هر شب اقامت

عكس هاي گران قيمت ترين هتل هاي جهان + قيمت هر شب اقامت

عكس هايي ديدني و زيبا از گران قيمت ترين هتل هاي جهان همراه قيمت هر شب اقامت در آنها


ادامه نوشته

تصاویر زیباترین جزیره های جهان

تصاویر زیباترین جزیره های جهان

ادامه نوشته

تصاویر دورنمای تخت جمشید

تصاویر دورنمای تخت جمشید

ادامه نوشته

تصاویر باغ های مشهور ایران

تصاویر باغ های مشهور ایران

ادامه نوشته

تصاویر خانه ای با طراحی جالب و امنیت بسیار بالا

تصاویر خانه ای با طراحی جالب و امنیت بسیار بالا

ادامه نوشته

تاثیر عجیب رنگها در زندگی

تاثیر عجیب رنگها در زندگی

99go2gfly1tb7eix0pmg.jpg

qhyekj7r8inmi3h1gwf.jpg

46y2v6wf29i7cqhsso.jpg

f2yau9e76tgrznqslozc.jpg


1lx0j2f1tqjr2ylqufko.jpg

6hf7qgqt2q74pj2lbd.jpg

917gmngvd7u5jyo8m910.jpg

ادامه نوشته

سیستم  های ایمنی جدید خودرو BMW

سیستم  های ایمنی جدید خودرو BMW

تکنولوژی در صنعت خودرو


   

گروه اینترنتی 
فارس پاتوق | www.FarsPatogh.COm

ادامه نوشته

عکس های کشتی تایتانیک جدید !!

عکس های کشتی تایتانیک جدید !!

ادامه نوشته

چطور دست از فکر کردن زیاد بردارید

این پست کلا معماری نیست ولی برای من مفید و کار آمد بود

چطور دست از فکر کردن زیاد بردارید


 

اساساً فکر کردن کار خوبی است و با اینکه بعضی از مردم به ‌اندازه کافی اینکار را نمی‌‌کنند، برخی در این زمینه واقعاً زیاده ‌روی می‌کنند. از هر دو جنسیت زن و مرد در هر دو این دسته‌ها داریم. امروز می‌خواهیم درمورد کسانی حرف بزنیم که خیلی فکر می‌کنند.

بعضی‌ها آنقدر فکر می‌کنند که خود را خسته مضطرب و بیمار می‌کنند. این افراد گرایش دارند که هر مسئله ساده ‌ای را پیچیده، هر چیز آسانی را سخت و هر مشکل کوچکی را بزرگ و بغرنج جلوه دهند. آنها عادت دارند وقتشان را برای آنالیز بیش از حد هر چیز و هر کس هدر دهند. آنها متخصص تفسیر غلط حرف‌های همه هستند و اگر کوچکترین راهی وجود داشته باشد که احساساتشان جریحه ‌‌دار شود، آن را پیدا می‌کنند. حتی به دنبال آن می‌گردند. آنها معمولاً افرادی وسواسی و ایدآلیست هستند. بیش از حد نگران می‌شوند. تقریباً درمورد همه چیز و همه کس. آنها سعی می‌کنند همیشه همه را خوشنود نگه دارند و می‌خواهند که تغییر ایجاد کنند اما این فرایند تغییر آنها را می‌ترساند. برای خراب کردن امیال و آرزوهایشان به بقیه آدم‌ها نیاز ندارند، خودشان هم خوب از پس آن برمی‌آیند. آنها همان‌هایی هستند که بیش از حد فکر می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید خصوصیاتی که در بالا ذکر کردیم را در خود می‌بینید، احتمالاً شما هم به این دسته افراد تعلق دارید. در زیر نکاتی آورده‌ ایم که به شما کمک می‌کند با این مشکل خود کنار بیایید.

ادامه نوشته

ضرورت داشتن كتابخانه‌ای شخصی

نیاز به در دسترس بودن برخی از كتاب ها به خصوص كتاب‌های مرجع در خانه، از جمله مواردی هستند كه اقدام برای ترتیب دادن كتابخانه ای هرچند كوچك را ضروری می‌سازند. لذا ...

ضرورت داشتن كتابخانه‌ای شخصی
 
 
 
 
 
 


ادامه نوشته

20راه استفاده ازروان شناسی رنگ ها


رنگ ، عنصر قدرتمندی در دکوراسیون داخلی است که می تواند بسیار الهام بخش باشد و برای فضایی ساده و معمولی حال وهوایی ویژه و جلوه ای جذاب ایجاد کند...
 
ادامه نوشته

تنوع لوسترها و آباژورها




نور تاب ها یکی از عناصر تزیینی مهم در فضای داخلی به شمار می روند که به راحتی زینت بخش اتاق های نشیمن ،پذیرایی و خواب می شوند.
ادامه نوشته

خانه ارایی به سبک اسکاندیناوی

به کارگرفتن رنگ سفید در خانه آرایی یکی از ویژگی های برجسته سبک اسکاندیناوی به شمار می رود.ظاهرا این ویژگی با اقلیم همیشه برفی و سرد کشورهای شمال اروپا ارتباط می یابد و ...

ادامه نوشته

طراحی دفتر VOV ، یک مارک محصولات آرایشی، توسط معماران كره ای

طراحی داخلی ساختمان اداری كمپانی آرايشی vov؛توسط معماران كره ای void planning؛با محوريت طبيعت انجام شده است .


 
vov – مستقر در مرکز سئول،کره – یک مارک محصولات آرایشی با رنگ های مختلف است.
 
 
 
 
ادامه نوشته

چند ایده طراحی برای اتاق خواب پرنسس


وقتی نوبت به طراحی اتاق یک پرنسس می رسد، انتخاب رنگهای ملایمی که در خور شخصیت دوست داشتنی آنها باشد کار سختی است. بیشتر دختر ها عاشق رنگ صورتی برای تمام اتاق خوابشان هستند و تعدادی دیگر اتاق خواب باربی ها رو که بیشتر صورتی ، آبی روشن و یا ارغوانی هستند رو برای اتاق خوابشون انتخاب می کنند. اما یک رنگ برای طراحی اتاق خواب کافی نیست و ظاهر یکدست و کسل کننده ای را برای آن به وجود خواهد آورد. تضادی از رنگهای روشن ،ظاهری زیبا برای اتاق شما به وجود خواهد آورد.
ادامه نوشته

پلانهای کامل یک رستوران

پلانهای کامل یک رستوران .

مشخصات نقشه :

پلان همکف

دو عدد نما

یک برش

و یک ایزومتریک

 

پلانهای کامل یک رستوران | 1.20 مگابایت | فرمت DWG

حجم : ۱٫۲۰ مگابایت

دانلود ( لینک مستقیم )

پسورد : www.cad30ty.com

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

نمونه راندو

راندو از اصلی ترین تکنیک هایی است که باید در معماری با اون آشنا باشی معمولا کسانی که راندوی خوبی دارند می توانند طرح های خود را با زیبایی و کیفیت بالایی نشان دهند و زیبایی خاصی به طرح خود دهند . برای یاد گیری این تکنیک باید نمونه کار ها را دید و سپس از آنها الگو گرفت و تمرین کرد تا هر چه بیشتر این تکنیک رو یاد گرفت. در این موضوع ۴۰ نمونه راندو بسیار زیبا رو برای دانلود گذاشتم برای دانلود به ادامه مطلب بروید دانلود لینک مستقیم حجم: ۳٫۳ مگابایت

خداحافظی با سندهزارساله معماری

خداحافظی با سندهزارساله معماریچندی پیش خبرها و عکس‌هایی از مسجد جامع اصفهان منتشر شد که نشانگر تخریب تدریجی اما گسترده این مسجد بود.
برخلاف همیشه، این خبرها نه تنها از سوی سازمان میراث فرهنگی تکذیب نشد، بلکه در اتفاقی نادر، انتشاردهندگان به سیاسی‌کاری یا غرض ورزی شخصی متهم نشدند. در واقع، عکس‌ها چنان روشن و مستند بود که جایی برای تکذیب یا تأویل و تفسیر باقی نمی‌گذارد و نیت‌خوانی‌های مرسوم، تغییری در اصل ماجرا به‌وجود نمی‌آورد. هرچند که گمان می‌رود بسیاری دیگر از آثار تاریخی کشور وضع مشابهی داشته باشند، اما موضوع مسجد جامع اصفهان از جنس دیگری است.
در نوروز سال ۱۳۸۶ یکی از خبرگزاری‌های داخلی عکس‌هایی را از تخت‌جمشید منتشر کرد که زباله پراکنی گردشگران در محوطه این اثر را به تصویر می‌کشید. این اقدام بی‌درنگ جنجال بزرگی را رقم زد و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی را وادار به توضیح کرد. بدیهی است که زباله پراکنی گردشگران منحصر به تخت‌جمشید نبود و می‌شد از این پدیده در صدها اثر تاریخی دیگر سراغ گرفت، اما اهمیت زاید الوصف تخت‌جمشید حساسیت افکار عمومی را برانگیخت. بدین ترتیب حتی کسری از آنچه درباره سایر آثار تاریخی قابل چشم‌پوشی است، درباره تخت‌جمشید تحمل ناپذیر است.

ادامه نوشته

معماری پنهان برج طغرل «برج طغرل شاهکار نجوم و هنر معماری ایران

معماری پنهان برج طغرل «برج طغرل شاهکار نجوم و هنر معماری ایران»سرزمین ایران اقلیمی کهن با سابقه شگرف علمی همواره در صحنه تمدن بشری درخششی خیره کننده دارد و فرزانگان و اندیشمندان این مرز و بوم مهم بسزائی در گسترش اندیشه بشری و تبلوری از خلاقیتها و نمودی از شاهکارهای فکری اعصار را در منظر جهانیان به نمایش در آورده‌اند آثاری که هر کدام در جای خود حکایت از فرهنگی غنی و پشتوانه‌ای علمی بس محکم و اندیشه‌ای پویاست. آری ایران سرزمین تمدن و شاهراه تفکر انسانی، که این عبارت را در خور مدح خود کرده «هنر نزد ایرانیان است و بس» و یا در طنین وحی الهی از زبان پیام آور بزرگ دادار یکتا چنین حکایت شده «اگر دانش در ثریا مسکن گزیند مردانی بلند همت از دیار ایران به آن دست خواهد یافت» و این منت خداوند و تاج زرین الهی بر بلندای سرزمین ایران است و این زمزمه شکوه اندیشه ایرانی در برابر جهانیان است.

ادامه نوشته

قریحه ایرانی در معماری مزار جامی

قریحه ایرانی در معماری مزار جامیمجموعه معماری مزار شیخ احمد جامی تجلی گاه اسلام و عرفان در طول زمان و برحسب سنت دیرینه معماری ایران و با الحاق و اضافه كردن بناهای متعدد به یكدیگر به وسیله معماران با ذوق و خوش قریحه در تربت جام بنا شده و به زعم حوادث متعدد تاریخی این ناحیه (تربت جام) تاكنون برجای مانده است.

ادامه نوشته

امنیت و معماری در روستای تاریخی سریزد

امنیت و معماری در روستای تاریخی سریزدساکنان اولیه فلات ایران پس از سکونت در میان ارتفاعات و غارها به سوی دشت های هموار و مسطح روی آوردند و به ساخت سکونتگاه های ابتدایی با ساختمایه بدوی پرداختند.
خانه های اولیه ، معماری بسیار ساده ای با استفاده از شاخ و برگ درختان و گل داشتند که می توانست امنیت و رفاه نسبی انسان ها را تأمین کند. با گذشت زمان و افزایش دانش و تکنولوژی ساخت و همچنین مقابله با طبیعت پیرامون، سکونت در نقاط مختلف جنبه دائمی تری پیدا می کند و مردم در مجاورت خانه های خود به کشاورزی و دامپروری می پردازند. گستردگی و پراکندگی سکونتگاه های روستایی در سزمین پهناور ایران و همچنین تهدید در برابر حملات و آسیب های احتمالی موجب به وجود آمدن تأملی عمیق بین ۲ مقوله امنیت و معماری در برخی مناطق شده است.

ادامه نوشته

برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟!

برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟!

برج میلاد، نماد معماری ایرانی یا تکنولوژی؟!در میان همه نکاتی که در این سال‌ها درباره ویژگی‌های فنی و اهداف ساخت برج میلاد آورده شده است، این نکته که برج میلاد با نام «یادمان» به عنوان نمادی از اقتدار و عزم ملی برای شهروندان تهران ساخته شده، کمی جای تأمل دارد!
در حالی که حدود صد روز به افتتاح این برج مخابراتی باقی مانده است، هنوز هیچ نشانی از نمادهای معماری ایرانی ـ اسلامی در بنای ظاهری این برج به چشم نمی‌خورد، ضمن این‌که اگر خوب بنگریم، تا به حال همه آنچه درباره این برج شنیده و احتمالا خواهیم شنید، به ویژگی‌های فنی و تکنولوژیک آن مربوط است.
چنانچه هنگامی که از مدیریت یادمان سازه به عنوان مسئولان دست‌اندرکار ساخت این برج، اطلاعاتی دقیق از هویت معماری برج میلاد پرسیده می‌شود، پاسخ آنان باز هم به همان ویژگی‌های فنی برج خلاصه می‌شود و جز کلی‌گویی‌هایی درباره این‌که «معماری بنای برج با الهام از میل‌ها و مناره‌های باستانی ایران و هندسه‌ای برگرفته از نقوش معماری ناب ایرانی و مفاهیم عمیق درونی معماری سنتی شکل گرفته است»، پاسخ دقیق‌تری ندارند.
به واقع، در حالی که سازندگان برج درباره الهام از معماری اسلامی در ساخت آن ادعا دارند و آن را پیوندی بین تکنولوژی و معماری اسلامی ـ ایرانی می‌دانند، اما حقیقت این است که اصولا فلسفه شکل‌گیری چنین برج‌هایی، نه در ایران، بلکه در بسیاری کشورهای دنیا، که پیش از ما چنین برج‌هایی ساخته‌اند، ارایه نماد و سمبلی از هویت و فرهنگ سرزمینشان نبوده و اگر هم چنین باشد، چنین برج‌هایی برای چنان کشورهای توسعه‌یافته‌ای، شاید بتواند نقش یک سمبل یا نماد را بازی کند، اما برای کشور ما و حتی برای ابرشهر تهران، ساخت آن، تنها نوعی خودآزمایی و ابراز توانمندی در عرصه عمران و ساخت‌وساز است و بس.
چنانچه مدیریت یادمان سازه، خود نیز بر این امر اذعان دارد: «با توجه به تغییرات فرهنگی و توانایی مهندسی دهه‌های اخیر در ایران و به ویژه شهر تهران، نیاز به حضور نمادهای برتر که دربرگیرنده هویت جدید مهندسی و فناوری کشور باشد، ضروری به نظر می‌رسید و به همین دلیل، ساخت برج میلاد به عنوان چهارمین برج بلند مخابراتی برای تلویزیون جهان آغاز شد».
به این ترتیب، برج میلاد با همه ویژگی‌های فنی و مهندسی‌اش و همه خدمات و امکاناتی که خواهد داشت، تنها بنایی است برآمده از روحیه رقابت‌جوی امروز ما ایرانیان، با کمی چاشنی از فرهنگ و هنر اسلامی که به هر ترتیب، حضور و احداثش را ضرورت معنوی ببخشد، چراکه یادمان‌ها، بیش از هر چیز، نماینده فرهنگ، هنر و فن معماری زمان ساختشان هستند و در ارتباط با بافت شهری پیرامون خود در زمان ساختشان است که مفهوم نمادین خود را پیدا می‌کنند.
بنابراین، برج میلاد را تنها می‌توان نمادی از اقتدار و عزم ملی (آن هم به دلیل همه ویژگی‌های تکنولوژیک و فنی و مهندس آن) دانست و این ایده که چنین برجی بتواند به عنوان یک منومان شهری جایگاهی داشته باشد و رقیبی چون برج آزادی را کنار بزند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ضمن پاسداشت همه تلاش‌هایی که در ساخت چنین برجی انجام شده و عملکردهایی که در آینده (چنانچه همه پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید) پیاده خواهد کرد، باید گفت: برج میلاد هیچ پیوند و قرابتی با تهران در زمان اکنون و مردم این شهر و حتی کشورمان ندارد.
به نظر می‌رسد ساخت چنین برج‌هایی تا زمانی که پاسخگوی ضروریات کلان شهرها در فضای عملکردی آن باشند، از جایگاه ارزشمندی برخوردار خواهند بود، اما آن زمان که بنا باشد به تقلید از دیگران و با تمهید شعارهایی زیبا و دهان‌پرکن، به ارزش‌ها و فرهنگ و منویات مردم تحمیل شوند، ارزش‌های دیگر خود را نیز با مسئله روبه‌رو خواهند کرد.
برج میلاد با هر نام و ویژگی کشوری که هنوز توسعه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در آن رخ نداده، در حد همان ساختمان بلندی است که سر به آسمان برده و بلندای آن چنان خودنمایی می‌کند که در هم ریختگی پیرامونش بیشتر به چشم می‌آید و این نمی‌تواند معنای یک نماد، شاخص و نمونه را تحقق ببخشد، چراکه جدا کردن یک تک‌بنا از محیط در برگیرنده‌اش، همانند فریفتن خود و آیندگان است درباره میزان توسعه‌یافتگی (نه صرفا توانمندی) امروز ایران.
ادامه نوشته

نگاهی به پروژه ساخت سالن فیلارمونیک پاریس

نگاهی به پروژه ساخت سالن فیلارمونیک پاریس

نگاهی به پروژه ساخت سالن فیلارمونیک پاریسدر طول دو دهه گذشته، همانقدر که دوستداران سالن های اپرا، موزه ها و کتابخانه های ملی فرانسه از دست ودل بازی دولت های پیشین در زمینه ترمیم و احداث این اماکن هنری شادمان شده اند، طرفداران موسیقی ارکستر سمفونی غضبناک و آزرده دل مانده اند.
به رغم اعمال نفوذ بسیاری از چهره های شناخته شده موسیقی در فرانسه، مثل «پیر بولز» - آهنگساز و رهبر ارکستر- خواسته های آنان مبنی بر احداث یک سالن کنسرت مجلل و مدرن در پاریس، مدت ها است که نادیده گرفته شده است.
اما به تازگی، اتفاقی افتاده که می تواند دل آزردگی ۲۰ساله پاریسی ها را مرتفع کند. رئیس جمهور فرانسه، ژاک شیراک در حالی که چند هفته بیشتر به خروج از کاخ الیزه فرصت ندارد تصمیم گرفته که صبر و مدارای دوستداران موسیقی کلاسیک را با احداث یک سالن کنسرت ۲۶۰ میلیون دلاری پاسخ دهد. این ساختمان که سالن فیلارمونیک پاریس نام گرفته توسط آرشیتکت فرانسوی «ژان نوول» طراحی شده و قرار است در سال ۲۰۱۲ در پارک «لاویلت» - شمال شرقی پاریس- افتتاح شود.
نمای ساختمان - چنان که در عکس های رایانه ای مندرج در همین صفحه مشخص است- را آلومینیوم خواهد پوشاند. سالن فیلارمونیک پاریس که در طرح های یارانه ای به تلی از چندین جام عجیب و غریب غول آسا می داند، ۲۴۰۰ صندلی خواهد داشت و به گونه ای طراحی شده که تماشاچیان پس از عبور از تراس های چندسطحی فضای پیرامون محل اجرای کنسرت را احاطه کنند.
اگر هزینه های هنگفت احداث این ساختمان به واقع تامین و تالار ساخته شود، به یقین به جرگه بهترین سالن های کنسرت اروپا خواهد پیوست؛ هم رتبه با سالن فیلارمونیک برلین در آلمان، سالن «موزیک ورین» در وین (اتریش) و سالن «کنسرت گبو» در آمستردام (هلند). بنا است سالن فیلارمونیک پاریس پایگاه اصلی ارکستر سمفونی پاریس باشد ضمن اینکه پذیرای دیگر ارکسترهای مطرح کشور نیز خواهد بود. در اینکه سالن فیلارمونیک پاریس در منطقه پرتی مثل «لاویلت» احداث شده، مسائل سیاسی بیش از مسائل فرهنگی دخیل بوده اند.
دولت فرانسه تحت رهبری سوسیالیست ها در اوایل دهه ۸۰ میلادی و در واکنش به تمرکز موسسه های فرهنگی در مرکز پاریس تصمیم گرفت به «لاویلت» روی بیاورد؛ منطقه ای که آن زمان مملو بود از مغازه های قصابی.
دولت می خواست با تغییر کاربری منطقه و تبدیل آن به بافت فرهنگی جدید، هم مرکز شهر را خلوت کند و هم دسترسی ساکنان کم درآمد حومه شرقی پاریس به مکان های هنری- فرهنگی را میسر کند. نتیجه اینکه «لاویلت» امروز ماوای چندین مرکز فرهنگی ازجمله موزه علوم، کنسرواتوار (هنرکده موسیقی) ملی، یک سالن کنسرت موسیقی راک، یک نمایشگاه بزرگ علم نجوم و فضا و مجموعه ای موسوم به «سیته دلاموزیک» یا «شهر موسیقی» است که از یک سالن کنسرت با ۱۲۰۰ صندلی و یک موزه موسیقی تشکیل شده. این مجموعه در سال ۹۵ افتتاح شده و بنا است ظرفیت و فضای آن افزایش یابد.
در مورد سالن فیلارمونیک اما هنوز یک مسئله باقی است؛ دولت فرانسه و شهرداری و شورای شهر پاریس که قرار است به اشتراک بودجه ساخت آن را تامین کنند، نگرانندکه دسترسی دشوار (به لحاظ دوری راه) طبقه متوسط به منطقه «لاویلت» از یک سو و نوسازی اخیر سالن کنسرت «سال پلیل» در قلب پاریس از سویی دیگر، پروژه احداث سالن فیلارمونیک را زیرسوال ببرند.
شماری از صاحب نظران و کارشناسان معتقدند سالن فیلارمونیک به عنوان یک شاهکار خیره کننده معماری باید در مکانی احداث شود که از مرکز پررفت و آمد شهر قابل رویت باشد و همچنین بتواند در کنار هرم شیشه ای «آی.ام.پی» مقابل موزه لوور و یا گنبد بزرگ «لاینفس» در غرب پاریس خودنمایی کند.
پیشتر، مقام های دولتی گفته بودند که قرار است طراحی ساختمان به «کریستین پورتزامپارک»، آرشیتکت فرانسوی، برنده جایزه «پریتزکر» در سال ۹۴ و طراح «شهر موسیقی» واگذار شود، اما بعدها عنوان شد که طبق قوانین اتحادیه اروپا، طراحان چنین اماکنی باید طی برگزاری رقابت های رسمی انتخاب شوند.
چنین بود که اوایل امسال از میان ۹۸ شرکت آرشیتکت متقاضی، شش شرکت برای ارائه طرح های خود انتخاب شدند تا اینکه هفته گذشته هیات داوران ۲۴ نفره ازجمله وزیر فرهنگ فرانسه و شهردار پاریس، آقای نوول را از بین رقیبان او شامل کریستین پورتزامپارک، فرانسیس سولر، زها حدید و دو شرکت «کوپ هیملب» (مستقر در اتریش) و MVRDV (مستقر در هلند) برگزیدند.
«ژان نوول» ۶۱ ساله، قبل از این توانسته افتخار طراحی دو ساختمان مشهور پاریس را از آن خود کند؛ انستیتو «دموند عرب» که در سال ۱۹۸۷ تکمیل شد و موزه «دو کوای برانلی» که ژوئن گذشته افتتاح شد. وی همچنین برای ساخت موزه جدید لوور ابوظبی امارات انتخاب شده؛ پروژه ای ۳/۱ میلیارد دلاری که به تازگی بین مقام های فرانسوی و اماراتی امضا شده است.
اگرچه ژان نوول را در فرانسه به عنوان بهترین آرشیتکت زنده کشور می شناسند، اما او در خارج از فرانسه نام و نشان چندانی ندارد.
نوول به ویژه در آمریکا، عمارت های به نسبت کوچکی ساخته است. نخستین کار او در ایالات متحده، تئاتر گوتری (Guthrie) در مینه پولیس است که سال قبل افتتاح شده. علاوه بر این، او در حال ساخت دو مجتمع مسکونی در منهتن است؛ اولی در منطقه SoHo که تقریبا کامل شده و دومی در منطقه چلسی هنوز در حال ساخت است.
یکی از دلایل انتخاب او در رقابت فشرده بر سر پروژه سالن فیلارمونیک تجاربی است که وی در طراحی سالن های کنسرت کسب کرده است.
وی در سال ۲۰۰۰ یک سالن کنسرت مجلل را در «لوکرن» سوئیس ساخت و سالن دیگری را هم در کپنهاگ دانمارک در دست ساخت دارد.
دیگر تجربه او در زمینه معماری سالن های کنسرت، به نوسازی عمارت «اپرای لیون» در فرانسه بازمی گردد، اما به یقین آنچه قرار است نوول در سالن فیلارمونیک پاریس انجام دهد، بزرگ ترین و دشوارترین تجربه او در زمینه ساخت سالن های آکوستیک (عایق صدا) خواهد بود. پروژه ای که بنا است با همکاری و مشارکت دو شرکت بزرگ معماری یعنی «مارشال دی اکوستیکس» (مستقر در استرالیا) و «ناگاتا آکوستیکس (مستقر در ژاپن) اجرا شود.»
یکی از مواردی که نوول و همکارانش باید در ساخت سالن فیلارمونیک مدنظر قرار دهند ارتفاع ساختمان و حجم پلات است. آرشیتکت های پروژه قصد دارند ضمن رعایت نکات فنی مربوط به صدا و آکوستیک، فضا را به گونه ای طراحی کنند که فاصله هیچ یک از تماشاچیان با رهبر ارکستر بیش از ۱۰۰ فوت نباشد.
این بدان معنا است که سالن با ظرفیت ۲۴۰۰ صندلی، تنها باید با استیل «وین یرد» (به معنای تاکستان، اصطلاحی که در معماری غربی کاربرد دارد) ساخته شود. به این ترتیب سالن فیلارمونیک پاریس را می توان با سالن فیلارمونیک برلین مقایسه کرد. دیگر مزیت استیل «وین یرد» این است که صندلی های پشت ارکستر، زمانی که نیازی به حضور گروه کر و همسرایان نیست، می توانند توسط تماشاچیان اشغال شوند.
اینها جزئیاتی بودند که تاکنون درباره طراحی و معماری سالن فیلارمونیک پاریس منتشر شده اند و ساکنان پاریس هنوز فرصت زیادی دارند تا از دیگر جزئیات پروژه مطلع شوند. اما آخرین جمله را از قول خود آقای نوول بخوانید که طرحش را چنین توصیف کرده؛ لایه های افقی این ساختمان به برگ های جدا شده از درخت می مانند. برگ هایی که آرام و موقر، در فضای پیرامون به پرواز درآمده اند.
ادامه نوشته

عکس هايي جالب از خانه هاي درختي


عکس هايي جالب از خانه هاي درختي

مجموعه عكس هايي عجيب و ديدني از خانه هاي درختي جالب در كل دنيا



6spbdbz5u8c7ckze983k.jpg
ادامه نوشته

وای که فوق العادست

 

swamhlcxrso5giqlgr6h.jpg

تصاویری زيبا از پدیده شگفت انگیز شَفَق قُطبی

 توضيحات و عكس هايي ديدني از اين پدیده ای نادر ، شگفت انگیز و بسیار زیبا در كانادا


ادامه نوشته

لايروبي رودخانه زاينده رود توسط كارگران شهرداري اصفهان

لايروبي رودخانه زاينده رود توسط كارگران شهرداري اصفهان

http://media.farsnews.com/Media/9002/ImageReports/9002010272/3_9002010272_L600.jpg

http://media.farsnews.com/Media/9002/ImageReports/9002010272/1_9002010272_L600.jpg

http://media.farsnews.com/Media/9002/ImageReports/9002010272/14_9002010272_L600.jpg
ادامه نوشته