ديدنيترين آسمانخراشهاي آينده از پنج قاره
به گزارش ايسنا، اين رقابت با درك تعريف مجدد از طراحي آسمانخراشها با پيشنهاد فناوريها، مواد، برنامههاي جديد و انعطاف به شناسايي شيفتگي مردم سراسر جهان به آسمانخراشها پرداخته است.
ساخت و سازمان شهر در دولت قاجار
با تشکیل دولت متمرکز قاجار در سال 1165 هجری شمسی ، ایران وارد دوره ای جدید از تاریخ جهانی می گردد ، دوره ای که طلیعه آن انقلاب 1789 فرانسه می باشد . انقلاب عصر نوپا و روبه رشد سرمایه داری که مقر و مکان اصلی او شهر است ، شهر اروپایی با این انقلاب مهر و نشان خود را بر همه تحولات بعد از خود می زند . انقلاب صنعتی را در خود می پروراند و از این ره سلطه خویش را نه فقط بر محیط پیرامونی خویش بلکه تا افق های دوردست می گستراند . تشکیل دولت قاجار همراه می گردد با تحولات وسیع اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی که تار و پود سازمان کهن زیست و تولید در اروپارا به هم می ریزد و جهانی نو و نظم جدید را رقم می زند .
قیام های اصلاح طلبانه ای که در انگلستان ، آلمان و فرانسه رخ می دهد خبر از تولد جهان صنعتی و تشکیل دولت های قدرتمند برای تسلط هر چه بیشتر بر جهان هستند .
تلاش آقا محمد خان قاجار برای تشکیل دولت قاهر مرکزی به دلیل حضور مستقیم و غیر مستقیم دول قدرتمند قرن نوزدهمی که داعیه جهانی دارند بی ثمر می ماند .
شکل
گیری دولت قاهر مرکزی و استیلای سیاسی عقیدتی آن، چه در پهن? سیاست خارجی
و چه در زمین? سیاست داخلی، سبب می گردد تا این دولت به مادیت بخشیدن به
مفاهیم سیاسی، عقیدتی، فرهنگی و اقتصادی ـ اجتماعی خود بپردازد و به شهر
چون نماد، تجسم و تجسد کالبدی فضایی این مفاهیم بنگرد.
طبیعی است که در
چهارچوب چنین نگاهی به معماری و شهرسازی، پایتخت به عنوان مرکز حکومتی و
کانون تمرکز و تجمع فعالیت های شاخص فرهنگی به نقط? اتصال و ارتباط با دول
خارجی، باید برجسته ترین نماد فرهنگی نیز باشد.
شهر اصفهان برای اینکه
بیانگر ویژگیهای دوران خود شود در سطوح مختلف مورد طراحی و ساخت قرار می
گیرد، بافت کهن نوسازی شده و به ویژه در پیرامون بازار در محل بناهای
قدیمی، عناصر شهری جدید شکل می گیرند.بافت جدید در اطراف مرکز ثقل جدید
شهر ـ میدان نقش جهان ـ شکل گرفته وپیدایی مفهوم خیابان این بافت را تا
سوی دیگر زاینده رود امتداد می بخشد.
باتوجه به موقعیت اقتصادی وسیاسی
شهر و به دستور شاه عباس، شیخ بهایی طرحی نو برای اصفهان در می افکند که
در تباین با سازمان شهرکهن است و حلق? اتصال و مفصل این دو بافت کهن و
بافت جدید، میدان نقش جهان قرار می گیرد.
پروژه اصول و مبانی معماری و شهر سازی
نورمن فاستر ( پل میلائو )
![]()

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
http://www.4shared.com/file/158313763/dbcce019/milao.html
از شما مخاطبین و هم وطن عزیزم
خواستارم
که از نظرات سیاسی و بی معنی کاملا خودداری کنین .
باتشکر وبلاگ تخصصی معماران ایران




ماجراي BMW در خيابانهاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سالهاي دهه 60 و حتي اوايل دهه70، BMWهاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب ميشدند. بعدها برندهاي ژاپني و كرهاي شهر را زير چرخهايشان گرفتند اما ميان جوانها گروهي ظهور كردند كه 2002 BMW را با ديزاين اسپرت زيباترين خودروي جهان ميدانستند.
اين روزها كه جديدترين مدلهاي BMW در تهران نگاهها را خيره ميكنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تكرار ميشود؛ تنها پس از مرور اين همه خاطره با BMW در شهر است كه خبر «طراح BMW يك ايراني است» آدم را شگفتزده ميكند! با آقاي نادر فقيهزاده، طراح شركت معروف BMW آشنا شويد.
دانستنی های معماری
ویژه معماری دوره اسلامی ایران
نوشته شده توسط:مهدی ضرابی.
o برخی از محققان نظیر پروفسور ویلبر معتقدند كه اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. آیا میدانید این سه عنصر كدامند؟
þ 1. جامعهای كه به آن طرح نیازمند است.
2. شخص یا اشخاصی كه از اجرای طرح حمایت میكنند و هزینه مالی آن را متعهد میشوند.
3. معمار یا استادكارانی كه طرح را اجرا میكنند.
o آیا میدانید نام كهنترین مسجد ایران چیست و معماری آن از چه عناصر و ویژگیهایی برخوردار است؟
þ مسجد جامع فهرج (روستایی در دوازده كیلومتری شرق جاده یزد ـ كرمان) كه قدمت آن به قرن اول هجری میرسد، كهنترین مسجد ایران است. شكل عمومی بنای این مسجد ساده میباشد و تنها نقوش ساده و زیبایی از هنر گچبری زینتبخش دیوار شرقی آن است. عناصر اصلی معماری این مسجد عبارتند از: حیاط، شبستان، راهرو و مناره. میانسرای مسجد از جنوب به سه دهانه شبستان، از شرق و غرب هریك به دو دهانه ایوان و از سمت شمال به چهار صفه محدود میشود. پوشش صفهها ساده و به شكل نیمگنبد است. مناره مسجد را در قرون بعد، احتمالاً قرن چهارم هجری ساختهاند. همچنین ورودی اصلی مسجد در كنار مناره، بعدها به مسجد اضافه شده است. ویژگیهای خاص معماری این مسجد از قبیل شكل طاقها و قوسها، نوع جزییات تزیینی و نیز مصالح بكاررفته در آن كه خشتهایی به ابعاد 5×32×32 سانتیمتر هستند، ثابت میكند كه معماری ساسانی و تزیینات آن، منبع الهام معماران ایرانی قرون اولیه هجری در مسجدسازی بوده است.
o آیا میدانید طراحی و معماری بدیعترین و زیباترین بناهای قدیمی نیمه دوم قرن سیزدهم هجری كاشان كه از ظرایف و دقایق چشمنوازی برخوردار هستند، بناهایی همچون خانه طباطباییها، خانه بروجردیها، خانه و كاروانسرای امینالدوله، توسط چه كسی انجام گرفته است؟
طراحی تالار اطاق های عمل بیمارستان(فصل اول و دوم )
بیمارستان به عنوان محل درمان بیماران ، همواره با شاخص اطاق های عمل مقایسه و دارای معنی و مفهوم خواهد بود. از اولین بیمارستان هایی که داریوش کبیر به واسطه احداث آنها درسرزمین های باستانی تحت نفوذ ایران عزیز ،در کتیبه های مصری لقب ،نیکو کار بزرگ ، را از آن خود کرد ، تا بیمارستان افتخار آمیز جندی شاپوردر زمان ساسانیان ، وهمچنین از بیمارستان ها ی مشهورقرون سوم وچهارم ایرانیان تا ..... به امروز ،تعریف بیمارستان بعنوان محل درمان بیماران ،ثابت بوده لیکن درباره اطاق های عمل همواره تغییراتی را در تعاریف ،ظرفیت ،جانمایی ،اختصا صا ت ، معماری داخلی ،ارتباطات با سایر بخش ها ،اندازه ها ،پارت بندی های عملکردی ،تجهیزات ومنصوبات پزشکی و غیر پزشکی ثابت و پرتابل ، .... شاهد بوده و هستیم . ازهمه مهمتر چگونگی طراحی فضا ی نهایی اطاق های عمل، بدون آنکه چیزی فدای چیز دیگر شده و قابلیت اجرایی ونگهداری این مجموعه را درطول بهره برداری ، حفظ نماید ، اصلی ترین هدف بیمارستان سازان بوده است .