نگاهی به آئین‌های نوروزی در گذر تاریخ

اول از همه پیشا پیش ساله نو را از طرف معماران ایران تبریک و به امید اینکه سالی  با خوبی و نکویی  داشته باشید

نگاهی به آئین‌های نوروزی در گذر تاریخ

ادامه نوشته

چشم اندازهای زیبا و ديدني کشور ایرلند

 

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

چشم اندازهای زیبا و ديدني کشور ایرلند

 مجموعه عكس هايي زيبا از مناظر زيباي جزیره ایرلند، در شمال غرب قارهٔ اروپا  

ادامه نوشته

سبک معماری لوکوربوزیه

سبک معماری لوکوربوزیه

سبك معمار لوكوربوزيه ، معماري مدرن متعالي است. و لي بهتر است قبلا توضيحاتي در رابطه با سبك كلي معماري مدرن داده شود.
معماري مدرن كه سبكي غالب و جهانگير در قرن بيستم ميلادي بوده ، ريشه در تحولاتي دارد كه خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ايتاليا ، در حدود چهار صد سال پيش از ظهور معماري مدرن بوده است. ولي بايد توجه داشت كه معماري مدرن بصورت يك مكتب معماري با مباني نظري مدون و ساختمانهاي ساخته شده بر اساس انديشه مدرن،از اواخر قرن 19 ميلادي شكل گرفت. خاستگاه اين معماري در شهر شيگاگو ، و در اروپا شهرهاي پاريس ، برلين و وين بود. و همچنين قابل ذكر است كه معماري مدرن ، نقطه عطفي در تاريخ معماري غرب و يا به عبارت ديگر ، در تاريخ معماري جهان بود. زيرا براي اولين بار ، نگرش از سنّت و تاريخ و گذشته ، بعنوان منبع الهام معماري تغيير جهت داد و آينده و پيشرفت ، بعنوان موضوع و هدف اصلي معماري مطرح شد.
معماران و نظريه پردازان مدرن سعي كردند ، معماري را با علم ، تكنولوژي و جهان در حال تحول همگون سازند.
به هر حال اگر بخواهيم اعضاي خانواده معماری مدرن را نام ببريم شامل سه دوره اصلي ، معماري مدرن اوليه ، معماري مدرن متعالي و معماري مدرن متاخّر ، خواهد بود كه هر كدام از آنها نيز داراي زير مجموعه هايي هستند. ولی همانطوری که قبلا اشاره شد ، سبک معماری لوکوربوزيه ، معماری مدرن متعالی بود که به اختصار به شرح این نوع سبک ميپردازيم.
معماری مدرن متعالی و يا به عبارتی اوج معماری مدرن در بين دو جنگ جهانی اول و دوم ، يعنی عمدتاَ در دهه های 20 و 30 ميلادی در اروپا و آمريکا مطرح بود. در دوره معماری مدرن اوليه ، کماکان سبکهای تاريخ گرايی , همچون نئوکلاسيک ، رمانتيک و بالاخص التقاتی ، بعنوان سبک های مهم و رايج در غرب ، حائز اهميت بودند. مانند مکتب شيگاگو ، که بعد از يک دوره نسبتاَ کوتاه بيست ساله ، در مقابل سبکهای تاريخ گرايی نتوانست دوام بياورد. نهضت هنر نو نيز در اروپا بلا رقيب نبود و بسياری از ساختمانهای مهم ، به سبک های مختلف تاريخی در اروپا ، همچنان احداث مي شد. ولی با پايان جنگ جهانی اوِّل و نياز شديد به ترميم خرابی های جنگ و توليد انبوه ساختمان ، گرايش به سمت معماری مدرن افزايش يافت. لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن ، پيش ساختگی ، عملکرد گرايی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاريخی ، مورد توجه قرار گرفت .
در اين دوره معماری مدرن بعنوان تنها سبک مهم در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن بصورت يک سبک جهانی ، در اقصا نقاط گيتی گسترش يافت.
يکی از موضوعات کليدی و بسيار مهم در دوره مدرن متعالی ، مسئله صنعت ، توليدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام ، در اين دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگير بودند. و معماران ديگری مانند والتر گروپيوس و ميس ونده رو ، که همفکر با لوکوربوزيه بودند ، سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن ، به گذشته و تاريخ گرايی داشتند. و بجای آن خواهان جايگزينی تکنولوژی و عملکرد ، بعنوان منبع الهام معماری شدند. و گروهی ديگر نيز مانند فرانک لويد رايت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن ، برای رسيدن به يک معماری همگون با طبيعت بودند.
الگوی شهر طراحی شده لوکوربوزیه


لوکوربوزيه شهرهای آينده را شهرهايی تجسم نمود که از آسمانخراشهای عظيم و مرتفع تشکيل شده است . در هر يک از اين آسمانخراشها ی چند عملکردی ، حدود صد هزار نفر کار و زندگی خواهند کرد. در اين ساختمانها ، آپارتمانهای مسکونی ، ادارات ، فروشگاه ها ، مدارس ، مراکز تجمع و کليه احتياجات يک محله بسيار بزرگ فراهم است. ساکنان اين مجتمع ها ، از دود و سر و صدای ترافيک اتومبيل ها به دور هستند و بجای آن از آفتاب و ديد و منظر زيبا استفاده ميکنند.
بر اساس این نظریه ، دو شهر مهم در دهه پنجاه میلادی ، طراحی و اجرا شد. یکی شهر چندیگار در هند بود که توسط خود لوکوربوزیه طراحی شد. البته به درخواست جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر وقت هند ، که از او خواسته بود شهری جدید با نگرش به سمت توسعه و آینده در پنجاب هند طراحی کند. برای طرح این شهر که چندیگار نام گرفت ، لوکوربوزیه از جدیدترین ظوابط شهر سازی و معماری مدرن که عمدتاَ خود او مسئول تبیین آنها بود ، استفاده کرد.
یک مرکز اداری وسیع برای استقرار ساختمانهای ایالتی و تعدادی محلات مسکونی در اطراف آن. بعلاوه خیابانهای عریض ، پارک های وسیع و مغازه های بزرگ برای این شهر در نظر گرفته شد.
لوکوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی، از جمله ساختمانهای پارلمان و ساختمان دادگاه عالی را با بتن نمایان طراحی کرد. این شهر از سال 1952 آغاز شدومین شهری که توسط عقاید لوکوربوزیه طراحی شد ، شهر برازیلیا ، پایتخت برزیل بود که توسط لوچیو کوستا و اسکار نیمایر در سال 1957 طراحی شد. نمایر خود با لوکوربوزیه ، در طراحی ساختمان وزارت آموزش و پرورش برزیل در سال 1936 همکاری کرده بود.
همچنین ساختمان طراحی شده توسط نورمن فاستر ، معمار سبک های-تک ، بنام برج هزاره توکیو 1989 در ساحل شهر توکیو را میتوان نمونه کاملی از برج های چند منظوره نظریه لوکوربوزیه تلقی کرد.


لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود در مورد معماری مدرن را ، در طرح ویلا ساووا ، در پو آسی در شمال پاریس ( 30-1928 ) به نمایش گذارد. وی تکنولوژی بعنوان منبع الهام معماری مدرن و پنج اصل ساختمان مدرن را بصورتی هنرمندانه و شاعرانه و با توجه به عقیده قبلی خود که " خانه بعنوان ماشینی برای زندگی میباشد " را در این ماشین زیستی پیاده کرد. عملکرد این ساختمان ، که همچون ماشینی بی آلایش ، در وسط و مسلط بر محیط اطراف قرار گرفته ، فراهم نمودن شرایط آسایش برای انسان است.
ویلا ساووا ، در پو آسی در شمال پاریس ( 31-1928 )
" شرح آثار لوکوربوزیه "


طرحها و پروژه های لوکوربوزیه در بسیاری از کشورها به اجرا در آمد . ولی بیشترین کارهای او در فرانسه و هندوستان بود که به اختصار به قسمتی از آثار او پرداخته و سعی شده است آثار لوکوربوزیه به ترتیب تاریخ اجرای پروژه توضیح داده شود که در ذیل به 30 آثار وی با عکسهای مربوطه ، میپردازیم.
با توجه به تاریخ شروع اولین پروژه ایشان ، شاید بتوان گفت که وی جزو یکی از فعالترین معماران در عرصه معماری بوده است. چرا که پروژه خانه دم اینو را در سال 1914 و درست در17 سالگی، طراحی و اجرا کرده است.
1) پروژه خانه دم اینو – فرانسه ( 1914 )
فرم کلّی این پروژه بصورت مستطیل بوده و کاربرد ستونهای بتنی ، برای نگهداری سقف و کف بدون اتَکا به دیوارهای باربر را بصورت کامل نشان میدهد.

سبک معماری گوتیک

سبک معماری گوتیک

بعضی از ویژگیهای معماری گوتیک (Gothic):



- معماری گوتیک در دوره ای متولد و قدم به عرصه جهان هنر گذاشت که آن را قرون وسطی و برخی نیز این دوره را عصر ایمان هم نامیده اند.

- این معماری در اواخر سده دوازدهم میلادی در "ایل دو- فرانس" فرانسه پدید آمد و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود.

- واژه گوتیک منسوب به گوتها, اصطلاحی است که معماران عصر رنسانس به تحقیر به معماری قرون وسطایی اروپا به مرکزیت فرانسه اطلاق کردند.

- معماری گوتیک طی سده های 13 و 14 شکل گرفت.

- معماری گوتیک در فرانسه با دو باره ساختن کلیسای سن دنی پاریس آغاز گردید. این کلیسا یکی از بزرگترین و قدیمیترین بناهای عصر گوتیک محسوب می شود. با این که کلیسای سن دنی هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک و لیکن کلیسای دوره انتقال است.

- تاق جناغی, با توجه به وجود قوس های متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای خیلی آسان شناخته می شود.

- قوس بندی صحن – بالکانه – سه دهانه و ردیف پنجره های زیر گنبد هم از ویژگیهای گوتیک اولیه است.

- از جمله عناصر دیگر گوتیک آغازین را می توان به پخ درگاهها و پنجره ها و ساختمان باز و نورگیر برج ها اشاره کرد.

- در میانه سده 13 معماری گوتیک به اوج اعتلای خود رسید.

- بناهای گوتیک به بلندی و سبکی کم سابقه و باریکی جزرها و نازکی دیوارها, کشیدگی برجها و منارها و تیزی سر مناره ها, تکرار و تاکید قائم های ساختمانی بودند, بدان میزان که حالت خیزی رو به آسمان, یا فضایی محصور آویخته بر پیکر کلیسا بخشید. و هم علاوه بر این سطح دیوارهایشان سراسر از شیشه بندی پوشیده شده بود تا نور بیشتری به فضای گسترده شبستان بتاباند.
,................ادامه مطلب
ادامه نوشته

مهندسی معماری

مهندسی معماری




هدف:

رشته معماری دارای دو جنبه هنری و فنی است كه درسهای طراحی، زیبایی شناسی و نحوه زیبا كردن حجمها ، نماها و پلانها به هنر بر میگردد و دروسی مثل سازههای بتنی و فلزی، مقاومت مصالح، ایستایی، تاسیسات مكانیكی و الكتریكی به جنبه فنی این رشته مربوط میشود.
در این رشته دروس هنری اهمیت بیشتری داشته و دروس علمی و فنی در راستای دروس هنری است. برای مثال یك معمار در طراحی خانه باید فضای آرامشبخشی را ایجاد كند تا باعث اضطراب ، خستگی و دلتنگی نگردد. كاری كه بیش از رعایت اصول فیزیكی مثل نور و صوت، نیاز به آشنایی با اصول زیباییشناسی دارد.
ادامه نوشته

معماری ماسونی در شهر رشت

معماری ماسونی در شهر رشت
اولین عکسی که براتون آماده کردم ، جدیدترین عکس از ساختمان در حال احداث شعبه مرکزی رشت موسسه قوامین هستش که قبلا هم در مطلب "معماری ضد دین در کشورهای اسلامی و ایران" درباره اش صحبت کردم.




ادامه نوشته

معماری تخت جمشید

معماری تخت جمشید

تخت جمشید، مجموعه ای از کاخهای بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید. تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است
ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق. م، آغاز شد. نخست صفه یا تختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند. پس از داریوش، پسرش خشایارشا تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت. اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد. اردشیر سوم ساختمان را آغاز کرد که ناتمام ماند. این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند
معماری هخامنشی ، هنری است امتزاجی که از سبک معماری های بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است. هخامنشیان با ساختن این ابنیه عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.

تخت جمشید

در اواخر سال 1312 شمسی براثر خاکبرداری در گوشه شمال غربی صفه تخت جمشید قریب چهل هزار لوحه گلی به شکل و قطع مهرهای نماز بدست آمد. بر روی این الواح کلماتی به خط ایلامی نوشته شده بود. پس از خواندن معلوم شد که این الواح ایلامی اسناد خرج ساختمان قصرهای تخت جمشید می باشد. از میان الواح بعضی به زبان پارسی و خط ایلامی است. از کشف این الواح شهرت نابجایی را که می گفتند قصرهای تخت جمشید مانند اهرام مصر با ظلم و جور و بیگار گرفتن رعایا ساخته شده باطل گشت، زیرا این اسناد ایلامی حکایت از آن دارد که به تمام کارگران این قصور عالیه اعم از عمله و بنا و نجار و سنگتراش و معمار و مهندس مزد می دادند و هر کدام از این الواح سند هزینه یک یا چند نفر است. کارگرانی که در بنای تخت جمشید دست اندرکار بودند، از ملتهای مختلف چون ایرانی و بابلی و مصری و یونانی و ایلامی و آشوری تشکیل می شدند که همه آنان رعیت دولت شاهنشاهی ایران به شمار می رفتند. گذشته از مردان، زنان و دختران نیز به کار گل مشغول بودند. مزدی که به این کارگران می دادند غالباً جنسی بود نه نقدی، که آنرا با یک واحــد پـول بابلی به نام « شکــل » سنجیده و برابر آن را به جنس پرداخت می کردند. اجناسی را که بیشتر به کارگران می دادند و مزد آن محسوب می شدعبارت از : گندم و گوشت.
اسکندر مقدونی در یورش خود به ایران در سال 331 قبل از میلاد، آنرا به آتش کشید. تاریخ نگاران در مورد علت این آتش سوزی اتفاق رای ندارند. عده ای آنرا ناشی از یک حادثه غیر عمدی می دانند ولی برخی کینه توزی و انتقام گیری اسکندر را تلافی ویرانی شهر آتن بدست خشایار شاه علت واقعی این آتش سوزی مهیب می دانند.
از آنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده تنها می توان تصویر بسیار مبهمی از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد. با این همه می توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزییات معماری ساختمان کاخها در آن آمده باشد و اندکی بهره از قوه تخیل، به اهمیت و بزرگی این کاخها پی برد. نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه 1310خورشیدی کشف شد.
چیزی که در نگاه اول در تخت جمشید نظر بیننده را به خود جلب می کند، کتیبه ها و سنگ نبشته های گذر خشایارشاه است که به زبان ایلامی و دیگر زبانهای باستانی تحریر شده است. از این گذر به مجموعه کاخ های آپادانا می رسیم، جایی که در آن پادشاهان بار می دادند و مراسم و جشن های دولتی در آن برگزار می شد.

امروزه مقادیر عمده ای طلا و جواهرات در این کاخها وجود داشته که بدیهی است در جریان تهاجم اسکندر به غارت رفته باشد. تعداد محدودی از این جواهرات در موزه ملی ایران نگهداری می شود. بزرگترین کاخ در مجموعه تخت جمشید کاخ مشهور به "صد ستون" است که احتمالاً یکی از بزرگترین آثار معماری دوره هخامنشیان بوده و داریوش اول از آن به عنوان سالن بارعام خود استفاده می کرده است. تخت جمشید در 57 کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است.
تخت جمشید تنها یک مجموعه ی معماری نیست، بلکه آینه ای است که در آن علم و فن و هنر واعتقادات ایرانیان کهن انعکاس یافته است. تخت جمشید یک مدرسه است، یک کتاب، یک روایتگر پیر. می توان گفت که تخت جمشید اولین سازمان ملل واقعی دنیا بوده است.

بنای تخت جمشید در حدود سال 518 پیش از میلاد به فرمان داریوش هخامنشی آغاز شد.
کار ساختن بناهای تخت جمشید در زمان داریوش اول (522 تا 486 ق. م ) آغاز و تا زمان اردشیر سوم ( 359 تا 338 ق. م ) در مساحتی به وسعت 13 هکتار ساخته و ادامه یافت. مصالح به کار رفته در بنای تخت جمشید عبارت بوده از : سنگ، خشت و گل، آجر، گچ، چوب، آهن، فلزات گرانبها ( طلا - نقره - مس ) عاج، لاجورد، عقیق و...... دیوارهای تخت جمشید در برخی جاها به ضخامت 5/5 متر بوده و قطعه سنگهای به کار رفته به وزن بیش از 45 تن می رسیده.
تخت جمشید دارای سیستم حرارتی و تهویه بوده، که فضاهای داخل آن را در زمستان گرم ودر تابستان خنک و معتدل می کرده است. دشت سرسبز مرودشت، سقفهای بسیار بلند و فضاهای وسیع، درهای گشاده و پنجره های متعدد هوای تخت جمشید را در تابستان معتدل وخنک می ساخته و در زمستان دیوارهای خشتی و لایه های گچ که یک عایق حرارتی تشکیل می داده، پرده های ارغوانی بلند و ضخیم که مانع نفوذ سرما به درون فضاها و تالارها می شده، پوشش سقف نیز چوبی بوده که این امر در گرم شدن محیط تأثیر به سزایی داشته است. تخت جمشید نیز دارای سیستم آب و فاضلاب بوده، در تخت جمشید مجاری زیرزمینی آبرسانی و فاضلاب پیچ در پیچی کشف شده که به طول بیش از 2 کیلومتر می رسد. تخت جمشید نه یک شهر بوده و نه یک دژ و نه یک پرستشگاه، تخت جمشید دو نقش جداگانه اما تا اندازه ای به هم پیوسته ایفا می کرده، نخست اینکه چون در قلب امپراطوری قرار داشته گنج خانه ی مناسبی برای اندوختن ثروت روز افزون کشور بوده، دوم اینکه جایگاه مناسب و با شکوهی برای برگزاری مراسم و جشن هایی بوده که در آن زمان برگزار می شده ( جشن های مهرگان و اعیاد نوروز ) به نقل از مورخان در تخت جمشید بیش از 120000سکه ی طلا و نقره، ظروف و مجسمه های بسیار ناب، اثاث گران قیمت، نیمکت های زرین، لباس ها وفرشهای ارغوانی گرانبها و.... نگهداری می شده که در نهایت با حمله ی اسکندر مقدونی همه ی این اشیاء یا به غارت رفت یا طعمه ی حریق شد. اسکندر وقتی که وارد تخت جمشید شد و این همه شکوه و ثروت دید دستور داد که هر چیز را که می توانند با خود ببرند و هر چیز را که نمی توانند نابود سازند. به نوشته ی مورخین باستان ثروت تخت جمشید با 10000جفت اسب وقاطر و 5000 جفت شتر حمل و غارت شد. بعد از انتقال ثروت تخت جمشید اسکندر دستورداد که تخت جمشید را به آتش بکشند. به گفته مورخین باستان تخت جمشید ۳ شبانه روز در آتش می سوخت وچهل شبانه روز از آن دود بر می خواست.
یک نکته ی مهم : محققین به این نکته ی مهم رسیده اند که اگر نقشه ی امپراطوری هخامنشی را بنگریم و یک خط از شمال شرقی ترین نقطه ( سغد ) تا جنوب غربی ترین نقطه ( حبشه ) بکشیم و یک خط از شمال غربی ترین نقطه ( یونان ) تا جنوب شرقی ترین نقطه ( هند ) به صورت ضربدر بکشیم مرکز تقاطع این دو خط محل ساخت تخت جمشید می شود، که این خود جای تامل و اندیشیدن دارد.

بر فراز تپه سنگی كوه رحمت در جلگه مرودشت در فاصله 45 كیلومتری شمال شرقی شهر شیراز ویرانه های به جامانده از كاخ تخت جمشید نمایان است.
بنای تخت جمشید یكی از عظیم ترین، باشكوه ترین و زیباترین مجموعه های تاریخی ایران و جهان است. این بنای مجلل به فرمان داریوش اول ( در 520 ق. م. ) شكل گرفت. وی می خواست پایتختی در كشور خویش احداث كند كه همتا نداشته باشد. به همین دلیل جلگه وسیع مرودشت رادر مركز خاك " پارس " واقع شده بود و پیشینه تاریخی بس كهن داشت انتخاب كرد و بر دامنه صخره كوه رحمت بنای تخت جمشید را بنیان نهاد.
تخت جمشید نه شهر بود و نه دژ، جایگاه با شكوهی برای برگزاری مراسم بزرگی بود كه شاه ایران سران كشور و نمایندگان 28 كشور متبوع را دربار عام به حضور می پذیرفت.
طرح اصلی ساختمان تخت جمشید در دوران فرمانروایی داریوش بزرگ ریخته شد. از همان نخست تعداد و محل كاخ ها، عمارت ها و كاربردهای جداگانه هر یك معین و مشخص شد. برای برپایی این بنا از سه نوع مصالح ساختمانی عمده ( چوب، خشت های خام و پخته و سنگ های آهكی محلی ) استفاده شده است. چوب هایی كه در محل تهیه می شد با ذوق و سلیقه طراحان و معماران سازگار نبود وناگزیر بودند چوب های در خور كاخ های تخت جمشید را از دور دست ها حمل كنند. برای مثال،تیرهای زیر از چوب درخت سدر بوده كه در آن زمان فقط در لبنان می روییده است.
خشت های گلی در ساختن دیوارها و روپوش سقف ها به كار می رفت كه دوام چندانی نداشت. این خشت را باران می شست و بر اثر زمین لرزه فرو می ریخت. سنگ های كوه رحمت برای سنگ تراشان و معماران جمشید از هر جهت مناسب بود. این سنگ های آهكی بسیار سخت و محكم اند و رنگ های طبیعی گوناگون سفید، كهربایی، دودی و سیاه دارند كه خوب تراشیده می شوند. به ویژه نوع سیاه آن كه بر اثر صیقل به شكل مرمر در می آید. بسیاری از قطعه سنگ ها را گیره ای آهنی به نام " دم چلچله " به هم متصل كرده اند. در حد فاصل سنگ ها از ملات استفاده نشده است. دیوارها را با آجر لعابدار و كف اتاق ها را با گچ كاری می پوشاندند. روی درها با قطعات زر وسیم آراسته شده بود. پرده های بزرگ رنگی بر زیبایی درون و برون كاخ ها می افزود. فرش های نفیس كف اتاق ها چشمان را خیره می كرد. عملا" امكان نداشت كه ساختمان تخت جمشید در دوران شاهی داریوش بزرگ به پایان برسد. كار ساخت این بنای عظیم در طول حكومت پسر او خشایار شاه اول و نوه اش اردشیر اول ادامه یافت. بدین ترتیب ساخت بنا نزدیك به 200 سال طول كشید.
بر اساس نظر تاریخ نگاران این بنا حدود 200 سال آباد و مورد استفاده شاهان بوده است تااین كه در پی حمله اسكندر مقدونی به ایران ( 330 ق. م. ) به دست وی در آتش سوخت و از آن پس متروك شد. وسعت كلیه ساختمان های تخت جمشید حدود 135000 متر مربع ارتفاع كف ساختمان های آن از دشت از 8 تا 18 متر است.
از تمامی آنچه روزگاری تخت جمشید نامیده می شد امروز ظاهراً چیزی بیش از چند ستون و پلكان و سردر ویران شده باقی نمانده است. شگفت این همین ویرانه ها نیز پس از گذشت دو هزار وپانصد سال همچنان هنر شكوهمند و معماری بی همتای هخامنشیان را نشان می دهند.
برای درك اهمیت این خرابه ها باید به رمز هنر و معماری هخامنشی پی برد. هخامنشیان در ساخت تخت جمشید از منابع گوناگونی الهام گرفتند. پارس ها دست كم با دو فرهنگ غنی، اورارتو در شمال و ایلام در جنوب، آشنا بودند و از آنها برای ریختن شالوده محكم فكری در هنر معماری بهره گرفتند.
هخامنشیان در لشكر كشی به مصر، بابل،لیدی و اروپا، با اندیشه های دیگری در زمینه معماری آشنا شدند و با به دست آوردن ثروت سرشار، هنرمندان و سنگ تراشان و معماران برجسته را در گسترش و زیبا سازی تخت جمشید به خدمت گرفتند. شاید اولین بار در تاریخ بشر بود كه ذوق سرشار، ثروت بی كران و اراده استوار در یك نقطه از جهان به هم رسیدند تا چیزی آفریده شود كه هنر شناسان و تاریخ نكاران آن را هنر و معماری هخامنشی بخوانند.

چرا مسجد امام رضا(ع) را به سبک پست مدرن می سازیم؟


مسجد امام رضا (علیه السلام) واقع در تقاطع خیابان انقلاب اسلامی با خیابان شهید نامجو است که درحال ساخت می باشد و از لحاظ سبک معماری، به تقلید از معماری پست مدرن غرب ساخته شده و با جوهره عملکرد مسجد منافات دارد.

در حوزه هنر ، همه هنرمندان قائل به این امر هستند که پشت هر اثر هنری، یک پیام مستتر است که به واسطه ی آن اثر به طریقه غیرمستقیم به مخاطب خویش القاء می گردد. و در میان هنرها ، معماری به دلیل وسعت و گستردگی آن و القائ سبک و شیوه زندگی، به جای یک پیام، گستردگی یک فلسفه را درخود نهان دارد. پس هر اثر معماری گویای یک فلسفه است. حال با این فرض چنانچه در مواجهه با معماری غرب، رویکرد تقلید و تاثیرپذیری صرف و یکسویه را در پیش بگیریم باید بدانیم که انسان مسلمان ایرانی را به پارادایم فلسفی غرب احاله داده ایم و به هیچ .که البته این فلسفه ی پشت آن آثار معماری یقینا با اعتقادات اسلامی و شاخصه های فرهنگ ایرانی در تناقض کامل است. زیرا انسان ایرانی در پارادایم خداگرایی تنفس می کند و معماری غرب اسیر پارادایم انسان گرایی است.
ادامه نوشته

مشهد شهر امام رضا یا کوکا کولا

استفاده از معماری ماسونی کاخ سفید در شهر امام رضا(ع) !

در طراحی هتل تازه‏سازی در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) نه تنها اصالت معماری ایرانی و نشانه‏های هویت اسلامی رعایت نشده است بلکه ستون‏ها، اشكال هندسي، گنبد و هرم آن کپی تردیدناپذیری از معماری غربی است که بوضوح «گنبد و ساختمان کنگره آمریکا» و «ستون‏ها و نمای ورودی کاخ سفید» را تداعی می‏کند!!

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سالهاست که بسیاری از اندیشمندان و متفکران جهان اسلام، خطر بحران ‏هویت جوانان مسلمان در برابر مظاهر فریبنده غرب را لمس کرده و نسبت به آن هشدار می‏دهند. یکی از مهم‏ترین مظاهر هویت جهان اسلام، معماری و شهرسازی آن است که اتفاقا برخلاف برخی رشته‏های هنری دیگر، از پیشینه و غنای زیادی در جهان اسلام برخوردار است.

از همین روست که مقام معظم رهبری بارها بر حفظ نما و ظاهر اسلامی در ساخت شهرها تأکید فرموده و گفته‏اند که باید در مهندسى‏هاى ما نشانه‏هاى اسلامى آشكار باشد تا هر كس وارد شهرهای ما مي‏شود نشانه‏هاى اسلامى را واضح و آشكار ببیند.

اما متأسفانه نه تنها به این هشدارها و دغدغه ها توجهی نمی شود بلکه برخی سهل‏انگاری‏ها، بی‏توجهی‏ها یا بی‏اطلاعی‏ها به این بحران دامن نیز می‏زند. نمونه آن هتل تازه‏سازی در شهر مقدس مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است که نه تنها در طراحی آن اصالت معماری ایرانی و نشانه‏های هویت اسلامی رعایت نشده است بلکه ستون‏ها، اشكال هندسي، گنبد و هرم آن کپی تردیدناپذیری از معماری غربی است که بوضوح «گنبد و ساختمان کنگره آمریکا» و «ستون‏ها و نمای ورودی کاخ سفید» را تداعی می‏کند!!

.

ادامه نوشته

سایه شیطانی "ابراج البیت" بر سر بیت الله الحرام !


مقالات - فراماسونری

بزرگترین مأموریّت وهّابیون تا سال 2012 م. به اجرا در خواهد آمد، تا این سال، همة نشانه‌ها، نمادها و سوابق مسلمانان سلف و اهل بیت(ع) در امّ القرای اسلامی نابود خواهد شد و در غیبت همة سنّت‌های اسلامی که در اثر بدعت‌های سلفی و شرک‌آلود خواندن آن سنّت‌ها از میان مسلمانان رخ بربسته، در بنای اصلی «مسجدالحرام و مسجد النّبی» نیز در تیررس تیرهای زهرآلود ماسونی و شیطانی از جمله ابراج البیت، کارکردهای خود را از دست خواهد داد تا فراماسونری جهانی یا همان دجّال آخرالزّمان به راحتی بتواند حکومت جهانی شیطان را مستقر نماید.

 

 

 

ادامه نوشته

بررسی نمادهای ماسونی شهر مشهد

در گذشته به بخشی از علائم و نمادهای شیطانی موجود در شهر مشهد ازجمله هرم یک چشم بازار هنر مشهد واقع در پارک کوهسنگی ، منورای مقدس ! و حنوکای مقدس یهودیان در آرم و پرچم باشگاه فرهنگی و ورزشی ابومسلم خراسان ! ، حسینیه شخصی آقای واعظ طبسی و استفاده از نماد هرم یک چشم ، نمای برخی از بانکهای دولتی از جمله تجارت و سپه ، شکل کارخانه صهیونیستی کوکا کولا  و  آبلیسک بانک تجارت پرداخته شد ، اینک به یکی دیگر از این نمادها که در ساختمان دولتی سامان بهزیستی استان خراسان استفاده شده است خواهیم پرداخت.



استفاده از نماد ماسونی هرم یک چشم در ساختمان دولتی سازمان بهزیستی مشهد!

ادامه نوشته

معماری هتل ماسونی لوکسور در آمریکا

به بسیاری از مطالب و نماد ها باید با دید جدیدی نگاه کنیم... در فیلمهای زیادی این نماد ها و سایر نمادهای شیطانی فراماسونری قابل مشاهده است(به خصوص نماد بافومت که در قالب اشکال متفاوت با کمی دقت قابل تشخیص است).همچنین در برنامه ای راجع به یک هتل در ایالت لاس وگاس،به موارد شگفت انگیزی برخوردم که برای شما ذکر میکنم :::Hotel Luxor:::این هتل به شکل یک هرم عظیم ساخته شده است و جلوی آن نیز یک ستون ابلیسک یا آبسلیک نصب شده است. نکته ی قابل توجه در مورد همان مثلث نور افشان است که دقیقا به همان شکلی که در تصاویر نماد فراماسونری موجود است ،نوک این هرم چنین مثلثی با نور افشانی فوق العاده وجود دارد که نور آن به سمت آسمان حرکت کرده که بیانگر همان عقیده جهان بین بودن این چشم است! وجود چنین مثلثی در راس هرم این نظر که این تنها یک هتل به شکل اهرام ثلاثه است را رد می کند

ادامه نوشته

معماری ضد دین در کشورهای اسلامی و ایران

کسانی که مطالب مربوط به فراماسونری رو دنبال میکنن ، مطالب مربوط به ماسونی بودن ساختمان جدید مجلس و بنای برج قوامین و مشرف بودن اون به مصلی تهران براشون مطلبی آشناست . از نظر من مطالبی که تا به حال در این خصوص در وب گسترش پیدا کردن دلیل و مدرک کافی برای اثبات موضوع ارائه ندادن به همین دلیل برخی افراد اونها رو توهم میدونن . اما من سعی دارم در این پست این ادعاها رو با دلیل و مدرک ثابت کنم.

مطالبی که در این پست میخونید:

1) بازبینی تصاویری از اعداد و اشکال مقدس ماسونی .

2) دلیلی برای اثبات ادعای ماسونی بودن ساختمان قوامین

3) دلایلی محکم برای اثبات ماسونی بودن ساختمان مجلس

4) نفوذ و تاثیر باور نکردنی ماسونها در معماری کشورهای اسلامی

* یکی از تصاویری که در این مطلب به آن پرداخته شده :

ساختمان جدید مجلس و معماری مرموز آن

 

ادامه نوشته

معماري فراماسوني در مشهد (بيدارشيد منتظران)

معماري فراماسوني در مشهد (بيدارشيد منتظران)


  • معماری بازار هنر مشهد 

  • تاسیس و حمایت باشگاه ابومسلم با توجه به منفور بودن وی در نزد اهل بیت علیهم السلام و بررسی طراحی پرچم این باشگاه با شمعدان های مقدس یهودیان

  • چگونگی تاسیس کارخانه کوکا کولا با توجه به تولید محصولات صهیونیستی در این کارخانه و حمایت و تبلیغ محصولات آن از سوی نهاد آستان قدس رضوی و استفاده از ستاره داوود در طراحی میدان کوکا کولای مشهد

  • معماری سردر سازمان بهزیستی استان و استفاده از نماد ماسونی هرم یک چشم

  • معماری حسیسنیه شخصی تولیت آستان قدس رضوی و استفاده از نماد های ماسونی در معماری این بنا

  • برخی نماهای شهری ساختمانهای دولتی از جمله بانک تجارت و استفاده از نماد شیطانی هرم یک چشم

بازار هنر مشهد

ادامه نوشته

معماری فراماسونی در مسجدی به نام قدس


در نگاه اول به همه چيز شبيه است الا مسجد . بعضي ها ميگويند قبل از اتمام كار گمان ميكرديم كليسا ميسازند. عدهاي هم فكر ميكردند اين بنا سر در مترو است. هرچند برايشان سوال بوده كه چرا اينقدر بيسر و صدا دارند اينجا مترو ميزنند. بعضيهاي ديگر هم ...
خلاصه هيچكس فكرش را نميكرد روزي صداي اذان از اين ساختمان مثلثي به گوش برسد كه رسيد. درباره مسجدي واقع در سعادت آباد صحبت ميكنم؛ مسجدي به نام مسجد قدس.


با ديدن مسجد قدس اولين سوالي كه تمام ذهنم را پر كرد اين بود كه چرا اين مسجد گنبد ندارند؟ نميدانم شايد مشكل از من بود كه نام مسجد، گنبد را در ذهنم تداعي ميكرد؟
خودم را قانع كردم كه به قول معروف دنيا را نبايد سخت گرفت. اين هم براي خودش ابتكاري است. حتما كلي فكر بكر،نيرو و هزينه به كار رفته تا اين بنا با اين عظمت و زيبايي (!) اينجا قد علم كند. حالا كه هر روز كليساهايي با فرمها و اشكال مختلف ساخته مي شود ما مسلمين و بخصوص شيعيان چرا از قافله عقب بمانيم.
اما قضيه به همينجا ختم نشد.
نميتوانستم از اين حقيقت بگذرم كه " اولين چيزي كه نماي اين مسجد به ذهن تداعي ميكند، هرمهاي فراماسونري است."
ادامه نوشته

نطم جدید دنیوی با معماری فراماسونی

http://zohur12.persiangig.com/image/Masonic%20Place/Imageddd.JPG

این که فراماسون ها به شدت نماد گرا هستند هیچ شکی در آن نیست و تاکنون هم در اثبات این حرف بنده کم نگذاشته اند…نمادها در بسیاری از جاها به کار میرود مخصوصا در معماری های نوین که شکلی به دور از هویت انسانی شکل گرفته اند و از آن آرامش خاص معماری قدیم به دور شده اند…مدت زیادی بود که از معماری ماسونی مطلبی نذاشته بودیم…اما در این پست به شما عکس هایی از معماری های ماسونی واضح و معروف نشان داده خواهد شد…

ادامه نوشته

مارلیک گیلان :

مارلیک گیلان :

 در اوسط هزاره ی دوم پیش از میلاد ، ایرانیان باستان با دستیابی به فناوری استخراج و ذوب آهن ، گام دیگری در جهت پیشرفت و توسعه ی خود برداشتند .

از این زمان تا اواسط هزاره ی اول پیش از میلاد ، غرب فلات ایران شاهد مهاجرت های  وسیع و ورود اقوام و فرهنگ های جدید بود . کشف آثار بسیار نفیس از جنس طلا و نقره و همچنین سلاح ها و ابزار های آهنی و مفرغی ، بیانگر اوج هنرمندی مردم ساکن این ناحیه است که ظاهراً از ثروت قابل توجهی هم برخوردار بوده اند .

تپّه های مارلیک گیلان یکی از معروف ترین محوطه های باستانی این دوره است . در بالای این تپّه ها که در 14 کیلومتری شهرستان رودبار در استان گیلان قرار دارند ، بیش از 50 گور کشف شده است که داخل همه ی آنها اشیایی ارزشمند و منحصر به فردی چون پیکره ی سفالین انسان ، گاو کوهاندار و همچنین جام های زرّین و سیمین با نقوش قلم زنی شده بسیار زیبا قرار داشت .

از دیگر مناطق باستانی این دوره می توان به تپّه های املش ، کلاردشت ، عمارلو در استان گیلان ، تپّه ی حسنلو در استان آذربایجان غربی ، تپّه ی زیویه در استان کردستان و غار کلماکره در استان لرستان اشاره کرد . برخی از پژوهشگران معتقدند که از آنجا که این مناطق در مسیر ورود آریایی های مهاجر به ایران قرار داشته اند و قدمت آثار به دست آمده به همان دوران مربوط می شود ، احتمالاً ساکنان این مناطق اجداد مادها و هخامنشی ها بوده اند ؛ امّا از طرفی در دست نبودن کتیبه ای معتبر باعث شده است تا باستان شناسان نتوانند بطور قطع درباره ی هویت واقعی این آثار اظهار نظر کنند .

 

سفال مادر

محل کشف : قبرستانهای تپّه مارلیک گیلان

قدمت : حدود 800 پیش از میلاد

محل نگهداری : موزه ی آتور ساکلر شهر واشنگتن

ادامه نوشته

+1000

سلام به دوستان و مخاطبین معماران ایران

ما در این مرکز مجازی معماری توانستیم که از مرز 1000 پست مفید بگذریم 

سال نو بر همگان شکوهمند و شاد باشد

با تشکر ارش حسینی



پدر سوخته نظر نمی دهی؟؟؟؟؟؟؟؟

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT-wfIFbOefnKrs0avCgfvHjuvvcZR4ZOnl71YJVvIoWVv02-ulVg&t=1

پدر سوخته

در وبلاگ ما آمدی و نظر نمی دهی پدر سوخته

می خواهی اینگونه وانمود کنی که وبلاگ ما به درد نمی خورد

یا اینکه می خوای بیایی و جای ما را بگیری پدر سوخته

وبلاگ ما رو می خوای تصاحب کنی

برای وبلاگ ما دندون تیز کردی؟ پدر سوخته

بدهم پدر پدرسوختتو در بیاورن

بدهم از همین بلاگفا آویزانت کنن

پدر سوخته

...

 ...

عجب اوجی گرفتیم پدر سوخته"

موقعيت باغ فين- كاشان


 

موقعيت باغ فين- كاشان


شهر كاشان در حاشيه كوير در فاصله 220 كيلومتري جنوب شهر تهران و 86 كيلومتري جنوب شهر قم واقع است. مختصات جغرافيايي آن 51 درجه و 27 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 59 دقيقه عرض شمالي است و ارتفاع آن از سطح درياي آزاد بين 940 تا 1130 متر مي‌باشد.
ناحيه فين يكي از تفرجگاه‌هاي اطراف كاشان است و مي‌توان نسبت ناحيه فين به كاشان را مانند منطقه تجريش به تهران دانست. ناحيه‌اي كه باغ فين در آن قرار گرفته‌است, به نام فين كوچك معروف بوده و موقعيت آن در جنوب غربي شهر كاشان مي‌باشد. باغ تاريخي فين در منتهااليه جنوب شرقي جاده فين (خيابان اميركبير) در شهر كاشان و در مجاورت مظهر چشمه تاريخي سليمان قرار گرفته‌است. در گذشته در ناحيه فين منظومه‌اي از باغ‌ها وجود داشته كه باغ فين با اهميت‌ترين و در حقيقت نگين آن منظومه بوده‌است
.

ادامه نوشته

مزاياي سازه هاي فضايي

زيبايي

طراحي اجزاء سازه اي در اين سيستم به گونه اي است كه سيستم اجرا شده از چنان زيبايي برخوردار است كه در اكثر پروژ ه هاي اجرا شده ، سازه بصورت نمايان باقي مي ماند ، حتي در بسياري از موارد جهت نماسازي ها از اين سيستم استفاده مي گردد .

امكان همزماني اجراي سازه فضايي با عمليات ساختماني ديگر

از آنجايي كه روش هاي مختلفي براي بافت در اين سيستم وجود دارد ، امكان همزماني اجراي اين سيستم با ديگر فعاليت هاي ساختماني بطور همزمان و بدون مزاحمت وجود خواهد داشت .

سبك بودن

عليرغم انچه كه از شكل ظاهري اين سستم به نظر مي آيد سازه اجرا شده بسيار سبك مي باشد بطوريكه در مقايسه با ديگر سازه هاي ساختماني در شرايط مساوي ترجيح داده مي شود و از اين سيستم در اضافه اشكوب ها و در زمين هاي با مقاومت خاك پايين استفاده فراواني صورت مي گيرد .

سرعت

استفاده از نرم افزارهاي مختلف كامپيوتري و هم چنين نرم افزارهاي خاص اين سيستم كه توسط متخصصين اين شركت طراحي وآماده شده است در مرحله طراحي استفاده از ماشين آلات اتوماتيك و نيمه اتوماتيك در توليد قعات در مرحله توليد و روش هاي متعددي كه در زمان اجراي سازه فضايي توسط نيروهاي مجرب اين شركت بكار گرفته مي شود .

ضريب ايمني بالا

درجه نامعيني بالاي اين سيستم ، ژيچ و مهره اي بودن اتصالات و سهولت كنترل كيفيت قطعات و اتصالات و ساخت كارخانه اي قطعات بصورت پيش ساخته عواملي است كه ضريب اطمينان و ايمني سازه را به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد .

عبور تاسيسات از داخل سازه اجرا شده 

فضاي موجود بين لايه هاي سازه فضايي اجرا شده محل مناسبي را جهت عبور تاسيسات برقي و مكانيكي كه مي بايستي در سطح سالن پراكنده شود فراهم مي سازد با اين مزيت كه اين تاسيسات از حداقل ديد برخوردار مي باشد و هم چنين اتصال اين قطعات و قطعات الحاقي ديگر نظير تابلوها ، نور افكن ها و ... به راحتي و در تمامي سطح ايجاد شده وجود خواهد داشت .

تغيير در فضاي ايجاد شده

به واسطه قابليت خاصي كه اين سيستم سازه اي دارا مي باشد كاهش و يا افزايش سطح سازه فضايي اجرا شده از هر طرف و به هر شكل تغيير محل تكيه گاهها با حفظ سازه قبلي با رعايت نكات طراحي به راحتي امكان پذير مي باشد كه اين مطلب امكان فوق العاده اي را در سالن هاي تجاري و صنعتي جهت طرح هاي توسعه ايجاد مي نمايد كه از اين نظر با هيچ نوع از سازه هاي ديگر قابل مقايسه نيست .

عدم استفاده از عمليات جوشكاري در هنگام نصب

بواسطه پيش ساخته سازي اجزاي سازه در كارخانه و پيچ و مهره اي بودن كليه اتصالات هيچگونه عمليات جوشكاري در هنگام مونتاژ و نصب سازه بر روي قطعات انجام نمي ژذيرد .

امكان باز كردن و بستن مجدد سازه

از آنجايي كه رد طول عمليات نصب سازه هيچگونه عمليات جوشكاري صورت نميگيرد و كليه اتصالات در سازه اصلي وقطعات الحاقي بصورت پيچ و مهره اي صورت مي گيرد لذا سازه اجرا شده اين قابليت را دارا مي باشد كه بطور كامل مونتاژ گردد و در محل ديگر به همان شكل ديگري تنها با تغييرات اندكي در قطعات سازه اي نصب شود .

توليد قطعات در كارخانه

ساخت و توليد قطعات سازه در كارخانه ، كنترل كيفيت و دقت بسيار بالايي را موجب خواهد شد كه اين امر خود دقت وكيفيت بالا در كل سازه اجرا شده را به همراه خواهد داشت .

امكان خلق اشكال مختلف معماري

قابليت ايجاد انواع اشكال هنذسي مطابق با طرح هاي گوناگون معماري بوده كه اين قابليت به خصوص در طرح هاي با معماري خاص نسبت به ساير سيستم هاي سازه اي جلوه گر ميگردد .

ايجاد سقف افقي در فضايي داخلي

ايجاد سقف افقي در داخل سالن ها از ديگر مزيت اين سيستم مي باشد كه علاوه بر زيبايي نسبت به سيستم هايي نظير سوله در مصرف انرژي جهت گرمايش و سرمايش فضاي داخل حداكثر صرفه جويي را موجب مي گردد .

هزينه پايين در دهانه هاي بزرگ

ارزان تر بودن اين سيستم در مقايسه با ساير سيستم هاي سازه اي به خصوص در سالن هاي با دهانه بالا اين سيستم را تبديل به تنها گزينه اي نموده كه با توجه به ساير مزيت هاي آن داراي توجيه اقتصادي مي باشد .

گسترش فضاي اجرا شده

قابليت گسترش فضاي اجرا شده در هر جهت چه در حين اجرا و چه  پس از اتمام كار و يا حتي پس از گذشت چند سال از ساخت با حداقل تغيير در سازه اجرا شده قبلي و حداقل هزينه و زمان امكان پذير مي باشد .

اجراي انواع پوشش هاي محافظ

قابليت اجراي انواع پوشش هاي محافظ بر روي قطعات نظير انواع رنگ ها و حتي آبكاري ها ، بواسطه محدود بودن ابعاد اعضاء متشكله سازه فضايي نيز از ديگر قابليت هاي آن مي باشد .

پلهای بتن پیش تنیده

img/daneshnameh_up/4/43/pccbm.gif

استفاده از بتن پیش تنیده در ایجاد پلها و ساختمان ها از حدود 50 سال پیش تا کنون در سطح وسیع متداول شده است. با توجه به عیوب مختلف فولاد( نا پایداری الاستیک نیمرخ های فلزی، خوردگی و زنگ زدگی، فزونی بهای تولید...) امروزه اغلب پلهای بزرگ از بتن پیش تنیده ساخته می شوند، اما برخلاف حالت بتن مسلح مصالح مصرفی جهت این پلها باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند در بتن پیش تنیده نیز مانند بتن مسلح از بتن که دارای مقاومت بسیار خوب فشاری است و فولاد استفاد می شود اما:

بتن مسلح ترکیبی از بتن و فولاد است که در آن بتن در مقابل فشار و فولاد در مقابل کشش مقاومت می کند در حالی که در بتن پیش تنیده با انجام یک عمل مکانیکی بتن به تنهایی تنشهای کششی و فشاری ایجاد شده را تحمل می نماید.

برای طرح محاسبه قطعات پیش تنیده روش و ترتیب اجرای سازه باید دقیقا مشخص باشد زیرا مقادیر تنش های ایجاد شده در قطعات در حین اجرای سازه بسیار مهم و گاهی تعیین کننده می باشند.

همچنین برخلاف حالت بتن مسلح بعد از بررسی پایداری سازه تغییر شکلهای کوتاه مدت و دراز مدت بتن و فولاد نیز باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرند.

مشخصات مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده:

مصالح مصرفی در سازه های بتن پیش تنیده باید از کیفیت عالی برخوردار بوده و با دقت نیز مورد استفاده قرار گیرند با توجه به این که بتن در سن کم که مقاومت نسبتاً ضعیفی داشته و قابل تغییر شکل نیز می باشد تحت فشار فوق العاده زیادی قرار می گیرد باید کیفیت آن به مراتب از کیفیت بتن مصرفی در سازه های بتن مسلح بالاتر باشد همچنین فولاد نیز با توجه به اینکه تحت کشش فوق العاده زیادی قرار می گیرد(100تا 180 کیلو گرم بر میلی متر مربع ) باید مقاومت مناسبی داشته باشد بنابر این در زمان اجرای سازه مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده تحت تنش های فوق العاده مهمی قرار می گیرند که عمل تنیدن آزمایش مناسبی برای کنترل کیفیت مصالح به کار رفته است.

سقف های پس کشیده و پیش تنیده

سقف های پس کشیده و پیش تنیده

 

1- مقدمه:

       

  در سال هاي اخير استفاده از سقفهاي پس كشيده در ساختمانها رشد و پيشرفت داشته است. بيشترين كاربرد آن در كشور آمريكا بوده و در كاليفرنيا اين سيستم اولين انتخاب براي سقفهاي بتني است. سقفهاي پس كشيده همچنين در استراليا، هنگ كنگ، سنگاپور و اروپا نيز استفاده ميشود و در انگلستان نيز به سرعت در حال افزايش است.

2- معرفي سيستم پيش تنيده:

 اگر چه سيستمهاي پيش تنيدگي نيازمند دانش و نظرات فني خاصي براي ساخت و نصب كردن مي با شد ولي توضيح دادن مفهوم آن آسان است.در بشكه هاي چوبي قديمي كشش ايجاد شده در حلقه هاي فلزي بطور مؤثري قطعات چوبي را به يكديگر مي فشارد تا مقاومت و پايداري آنرا افزايش دهد. (شكل 1)

(شكل 1)- بشكه با حلقه هاي فلزي

          از ديدگاه كلي پيش تنيدگي به معناي ايجاد تنش هاي دائمي مخالف با تنش هايي مي باشد كه در اثر بارهاي خدمت در سازه ايجاد خواهند شد. همانطور كه ميدانيم بتن در فشار بسيار قوي ولي در كشش ضعيف عمل مي نمايد بطوريكه يك تنش كششي اندك مي تواند باعث ترك خوردگي مقطع بتني شود. عموما از ميلگردهاي فولادي در بتن بعنوان آرماتوركششي استفاده مي شود تا مقدار ترك خوردگي را محدود نمايد. براي روشن تر شدن موضوع يك تير بتني را مورد بررسي قرار مي دهيم:

          در يك تير بتني معمولي (غير پيش تنيده) كه تحت بار ثقلي قرار دارد به واسطه خمش ايجاد شده در آن، پائين مقطع (زير تار خنثي) به كشش افتاده و در بالا فشار ايجاد مي گردد. لذا از آنجا كه بتن در كشش ضعيف مي باشد پس از ترك خوردن بتن در مقابل تنش هاي كششي، فولاد موجود در زير تار خنثي به كشش مي افتد .اين امر ممكن است حتي تحت اثر وزن خود تير نيز اتفاق بيافتد.

        در سيستم پيش تنيده بجاي آرماتورهاي معمولي از يكسري كابل (تاندون) هاي با مقاومت كششي بالا استفاده مي شود.كه اين كابل ها تحت كشش زيادي قرار گرفته و در دو انتهاي تير توسط گره هاي مخصوص تثبيت مي گردند. بدين ترتيب كابل هاي پيش كشيده پس از رها شدن از كشش تمايل به جمع شدن و رسيدن به حالت اوليه داشته و لذا يك نيروي فشاري زيادي در قسمت زيرين تار خنثي در بتن ايجاد ميگردد كه به تبع اين نيرو در مقابل نيروي كششي كه بواسطه بارهاي ثقلي در بتن ايجاد مي گردد قرار مي گيرد. بنا براين اين كابل ها مقداري از نيروهاي ناشي از بارهاي ثقلي را خنثي نموده و مقطع قابليت پذيرش بارهاي بيشتري را خواهد داشت.

        

 

     بر حسب نوع اعمال نيرو پيش تنيدگي دو نوع سيستم پيش تنيده خواهيم داشت : الف) پيش كشيده  ب)  پس كشيده

         الف) سيستم پيش كشيده : در اين سيستم در مرحله اول فولادها تحت كشش قرارگرفته ودر دو انتهاي عضو توسط گيره هاي مخصوص كاملا گير داده مي شوند. در مرحله دوم عضو مورد نظر بتن ريزي مي شود و سپس بتن عمل آورده مي شود و به مقاومت كافي مي رسد و در مرحله سوم فولاد هاي پيش تنيدگي در دو انتهاي تير، بريده شده و نيروي پيش تنيدگي بصورت يك نيروي فشاري بر عضو اعمال ميشود. فولاد هاي پيش تنيدگي به دو صورت فولاد با مسير مستقيم يا فولاد با مسير شكسته مي باشد. اجراي مسير با منحني پيوسته براي كارهاي پيش كشيده تقريبا امكان پذير نيست.

         ب) سيستم پس كشيده : در اين سيستم در مسير عبور فولادهاي پيش تنيدگي ، غلافي تو خالي در بتن تعبيه مي گردد سپس كابل ها از درون غلاف ها عبور داده شده بطوريكه دو سر آن از غلاف بيرون بوده و عمليات بتن ريزي انجام مي شود وغالبا قبل از بتن ريزي دو ورق صفحه فشار جايگذاري مي شود. بعد از اينكه بتن به مقاومت مورد نظر رسيد فولادهاي پيش تنيدگي توسط جك هايي كه به صفحه فشار تكيه مي نمايند كشيده مي شوند.

 

 3-  مزايا وامتيازات سقف هاي پس كشيده :

1- كاهش ارتفاع سيستم سقف سازه: وجود دال پس كشيده در سقف ها باعث كوتاه شدن و يا حذف تيرها شده و در نتيجه سبب كاهش ارتفاع طبقه و پيروي آن كاهش كل ارتفاع سازه مي گردد.

       2- افزايش طول دهانه ها: امكان فضاهاي بدون ستون و انعطاف بيشتري در معماري فراهم مي كند.

 3- كاهش وزن سقف و مصالح مصرفي و سازه سبكتر: ابعاد ستون ها ، ديوارها و فونداسيون در   اين سيستم كاهش يافته و سازه سبكتري خواهيم داشت.

 4- انعطاف پذيري در مسير عبور تاسيسات : حذف تيرها يا تيرچه ها در سقف هاي پس كشيده انعطاف پذيري را جهت عبور تاسيسات بيشتر مي نمايد.

5- قابليت ساخت بهتر: مصالح مصرفي كمتر، جزئيات ساده تر، نبودن تيرها و در نتيجه قالب بندي وآرماتور بندي آن ها،تراكم كمتر آرماتورها همگي قابليت ساخت بهتر را ايجاد مي كنند.

6- كنترل ترك ها وكاهش تغيير شكل ها : به دليل اثربالانس كابل ها (تاندون ها) سقف پس كشيده تحت تاثير وزن خود  تغيير شكل نداده وترك خوردگي وتغيير شكل تقريبا به طور اختصاصي بواسطه بار زنده ايجاد مي شود.

7- سرعت بالاي ساخت : به لحاظ اينكه در دال هاي پس كشيده معمولا تيرهاي مياني حذف و يك دال تخت گسترده داريم لذا يكباره مي توان سطوح گسترده اي را قالب بندي ، اجرا و قالب برداري نمود.

 

4-  دامنه كاربرد سقف هاي پس كشيده :

1- پاركينگ هاي طبقاتي : از آنجا كه در سيستم دال پس كشيده فاصله ستون ها بطور قابل ملاحظه اي(دهانه ها ي12 متري) افزايش مي يابد لذا فضاي باز و مفيدي را جهت پارك و جابجايي اتومبيل ها ايجاد مي نمايد. همچنين با توجه به اينكه در اكثر پاركينگ هاي طبقاتي سقف ها به صورت نمايان (Expose) و بدون سقف كاذب اجرا مي گردند قابليت كاهش نفوذ پذيري و مقاوم شدن بتن در مقابل تهاجم هاي شيمياي در دال هاي پس كشيده نيز ميتواند عامل مهمي در انتخاب اين سيستم براي پاركينگ هاي طبقاتي باشد.

2- برج ها وساختمان هاي مرتفع : با توجه به اينكه استفاده از دال هاي پس كشيده در سازه باعث كاهش ارتفاع طبقه مي شود ، لذا در يك ارتفاع ثابت مي توان تعداد طبقات بيشتري را ايجاد نمود.

3- ساختمان هاي تجاري و بيمارستان ها : مزايايي از قبيل فاصله زياد ستون ها ، سرعت اجرا وكاهش وزن سازه در سيستم دال هاي پس كشيده باعث مي شوند تا اين نوع سيستم گزينه مناسبي براي ساختمان هاي تجاري و بيمارستان ها و... باشد.

4- پل ها : نياز به اجراي دهانه هاي بزرگ در پل ها ، جلوگيري از لرزش ، ترك خوردگي و نفوذ پذيري بتن و همچنين سرعت مناسب اجرا در سيستم هاي پس كشيده از جمله عواملي است كه باعث شده اين سيستم از مرسوم ترين روشها در ساخت پل ها باشد .

5- انبوه سازي هاي مسكوني : از آنجا كه در اين نوع مجتمع ها درهرطبقه چندين واحد مسكوني در نظر گرفته شده و طراحي مي گردد لذا فاصله زياد ستون ها شرايط بسيار مناسبي جهت معماري واحدها مهيا مي نمايد بطوريكه ميتوان در بيشتر موارد هر واحد را بدون قرار گيري ستون در داخل آن طراحي نمود.                                                          

5-  روشهاي اجراي سيستم پس كشيده :

           در زمينه اجراي سيستم پس كشيده دو روش جهت ساخت بكار مي رود :

 1- سيستم چسبيده   Bonded          2- سيستم غير چسبيده   Unbonded

1- سيستم چسبيده : با اين روش كابل هاي پس كشيده از ميان غلاف هاي تخت ممتد وكوچك از جنس گالوانيزه عبور مي كند كه داخل غلاف ها پس از بتن ريزي وكشيده شدن كابل ها با دوغاب پر مي شود.

2- سيستم غير چسبيده : در اين سيستم كابل با دوغاب تزريق نمي شود و مي تواند آزادانه و مستقل از بتن حركت كند. اغلب كابل ها در يك غلاف محافظ با گريس پوشانده شده اند . پس از بتن ريزي وكسب مقاومت فشاري مشخص كابل بسادگي و با استفاده از يك جك دستي كوچك كشيده مي شود كه اين عمل عمليات پس كشيدگي را تكميل ميكند.

6-  شرح تصويري وسايل پيش تنيدگي :

           به منظور آشنايي بهتر ودرك صحيح از سيستم پس كشيده يكسري تصاوير از وسايل پيش تنيدگي در اين قسمت نشان داده شده است.

 كابلهاي پيش تنيدگي                               غلاف فلزي

 

ادوات پس كشيدگي

 

7- نتيجه گيري :

            امتيازات:

1-           استفاده از دهانه هاي بلند

2-           بهره گيري از سطح تخت و صاف در زير سقف

3-           انعطاف طرح

4-           استفاده از دال هاي نازكتر

5-           كنترل تغيير شكل وترك

6-           كاهش ارتفاع طبقات

7-           سازه سبكتر

8-           ساخت سريع

9-           صرفه جويي در هزينه هاي ساخت

10-      انعطاف پذيري در آينده

 

 یاسین حلاجان

سازه های پیش تنیده

سازه های پیش تنیده

شرکت پارس پی بی ال
اولین نوآوری در استفاده از بتن سازه ای 130 سال قبل با مسلح کردن بتن توسط میلگردهای فولادی به وقوع پیوست. پس از آن، در سال 1886 با مطرح شدن بتن پیش تنیده امکان رقابت سازه های بتنی در حوزه هایی که در گذشته تنها توسط سازه های فولادی قابل اجرا بود، مانند پلها با دهانه های بزرگ، ساختمان های بلند مرتبه، سازه های دریایی و غیره را به صورت مقرون به صرفه فراهم ساخت.
با وجود این که حدود 55 سال است که در دنیا بصورت گسترده ای از بتن پیش تنیده استفاده می شود، ولی در ایران از پیش تنیدگی علی الخصوص در بخش ساختمان به درستی استفاده نشده است و ساختمان های زیادی که پس کشیدگی می توانست بهترین راه حل (هم از لحاظ سازه ای و هم از لحاظ اقتصادی) برای آنها باشد، به صورت غیر پیش تنیده اجرا شده اند.
در همین راستاشرکت پارس پی‌بی‌ال با سرمایه گذاری مشترک شرکت بین‌المللیPBL Group تایلند با هدف توسعه تکنولوژی ساخت و ایجاد تحول در صنعت عمران تاسیس شد.این شرکت به عنوان یکی از پیشگامان عرصه فناوری ‌در رشته ساختمان است که با بهره‌گیری از کادر داخلی و خارجی مجرب و با سابقه و در اختیار داشتن نرم ‌افزارهای ویژه در این بخش فعالیت‌ می‌نماید.حضور PBL Group International بعنوان یکی از سهامداران عمده این شرکت دلیلی خواهد بود برارتقای کیفیت طراحی و اجرا که از طریق حضور مستمر کارشناسان بین‌المللی در مراحل مختلف طراحی و اجرادر پروژه‌ها، محقق می‌گردد.
پیش تنیدگی بسته به اینکه کشش کابل ها قبل یا بعد از بتن ریزی صورت پذیرد به دو روش پیش کشیده و یا پس کشیده انجام می شود.
پیش تنیده پیش کشیده: این روش در کارخانه های پیش ساخته و دور از محیط اجرایی انجام می پذیرد. کابل فولادی پیش تنیدگی، قبل از گیرش بتن تحت اثر کشش قرار گرفته و سپس اعضاء پیش تنیده پیش کشیده بصورت پیش ساخته به محیط اجرایی انتقال داده می شود.
پیش تنیده پس کشیده: دراین روش ابتدا کابل ها طبق نقشه های اجرایی جایگذاری می شوند و پس از بتن ریزی و کسب مقاومت مورد نیاز بتن، کابل ها توسط جک های مخصوص کشیده ومهار می شوند.
مزایای بتن پس کشیده:
استفاده از حداکثر ظرفیت مصالح
اجرای سازه سبک تر و جذابتر
کنترل تغییر شکلها وعرض ترک
امکان ایجاد دهانه های بزرگتر
هزینه کمتر و افزایش مقاومت در برابر آتش سوزی
کاهش ضخامت دال وارتفاع ساختمان
حذف تیرها
سبک تر شدن سازه
عملکرد لرزه ای بهتر سازه
سرعت اجرایی بالاتر
کاربردهای عمومی و ساختمانی پس کشیدگی :
ساخت پلها و ساختمانها
ترمیم و تقویت سازه ها
سازه های دریایی
مخازن و سیلوها
مسلح ساختن خاک
سازه های کابلی
ساختمانهای مسکونی شخصی
مراکز اداری
پارکینگ های طبقاتی
مراکز تجاری
بیمارستانها
هتل ها و مراکز رفاهی
ساختمانهای صنعتی

کافی‌شاپ Fluff

کافی‌شاپ Fluff
موقعیت: نیویورک
طراح: LTL Architects (Paul Lewis, Marc Tsurumaki, David J. Lewis) از آمریکا
مساحت: 72 متر‌مربع
هزینه: 250000 دلار
تاریخ افتتاح: پاییز 2004


ادامه نوشته

عكس هايي ديدني از معماري و بناهای تاریخی کشورمان

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

عكس هايي ديدني از معماري و بناهای تاریخی کشورمان

مجموعه عكسهايي زيبا و ديدني از گوشه ای از بناهای تاریخی و ديدني ايران مي باشد

ادامه نوشته

عکس هایي زيبا و رويايي از منطقه قلعه رودخان

 

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

عکس هایي زيبا و رويايي از منطقه قلعه رودخان

ادامه نوشته

عكس هايي از یکی از زیباترین مناطق گردشگری استرالیا


براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

عكس هايي از یکی از زیباترین مناطق گردشگری استرالیا

ادامه نوشته

زیباترین مجموعه تصاویر مینیاتوری ایرانی

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

زیباترین مجموعه تصاویر مینیاتوری ایرانی

هنر ایرانی

 

ادامه نوشته