مسجد امیرالمومنین / آتلیه معماری CAAT


با تمرکز بر معماری محلی، طرح پیشنهادی برای مسجد امیرالمونین توسط آتلیه معماری   CAATاز زندگی روزمره فاصله می گیرد تا به فضای عبادت در ورودی بنا نزدیک شود.

 یکپارچگی طرح پیشنهادی نقش خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی و مذهبی در مقیاس منطقه ایفا می کند و در عین حال با بستر خود نیز در تعامل است.

در جستجوی مفهوم پروژه در تهران، این طرح یکی از اصول معماری ایرانی یعنی (سلسله مراتب) در کیفیت سازماندهی فضایی را آشکار نموده است.

با این روش لایه بندی فضاها، می توان رد پای سکانس های فضایی را در بناهای تاریخی خصوصا از نوع مذهبی آن دنبال کرد.

 مقایسه بلوک های امروزی در یک شهر بزرگ با بلوک های ساختمانی فشرده که مسجد در آن قرار دارد و منطقه ای که مسجد با آن کار می کند، تیم طراحی را به چشم انداز جدیدی هدایت کرده که طرح پیشنهادی را در ارتباط با زندگی سنتی و مدرن قرار می دهد.

در درون محدودیت های مرزهای سایت، همسایگان و شکل گیری مسجد در ارتباط با نیازهای عملکردی یک چنین بنایی مانند تالار عبادت و فعالیت های جانبی، دسترسی ها و فضاهای جدا برای مردان و زنان و...در کنار معماری بومی شمال تهران باعث شد عناصر مسجد همچون مناره، صحن، حیاط و گنبد به گونه ای ادغام شوند که فضاهای کاملا جدید ایجاد کنند.

این پروژه از طریق تغییر آب و هو ادر هر فصل، زوایای دید متفاوت و شفافیت وابسته به درون و بیرون با بستر خود در ارتباط قرار گیرد.





ادامه نوشته

مرمت


تعریف مرمت : - واژه‌ای است کلی، مشخص، مداخله‌های فنی ـ عملی که به منظور تضمین تدام حیات یک اثر هنری صورت می‌گیرند.

- مرمت آن لحظه شناسائی یک اثر از لحاظ ترکیب فیزیکی و تاریخی، هنری، بمنظور انتقال به آینده را تشکیل می‌دهد... روندی انتقادی و سپس اقدام خلاقانه، یکی به عنوان جدایی ناپذیر از دیگری.

- مرمت عبارت از لحظه شناسایی یک اثر از نظر ترکیب فیزیکی و تاریخی و هنری، به منظور انتقال به آینده.

انواع مرمت: ۱- مرمت علمی و آرکئولوژیک (با مطالعه و تأمل انجام گرفته و بسیار ساده می‌باشد. محکمکردن بناها، سوارکردن الملنهای جدا شده اثر، حفاری بناهای دورانکلاسیک بخصوص یونان و روم، عملکرد بنا عوض می‌شود).

۲- مرمت آرتیستیک و یا هنری (مرمتگر اجازه خلق و ابداع دارد. قسمت‌های از بین رفته با روحیات جدید مرمتگر ترمیم می‌شود، بناهای دوران گوتیک و رنسانس، بناها یا دارای عملکرد هستند و یا اینکه ما برای ادامه حیات بنا باید به آنها عمکرد بدهیم).

روشهای مختلف باززنده‌سازی: ۱- مرمت یا باززنده‌سازی حفاظتی : حفاظت و تعمیرکلیت بنا ـ بیشتر در زمان مطالعه بنا انجام می‌گیرد

۲- باززنده‌سازی سبکی، آناستیلوز : جایگذاری مجدد تکه‌ها و عناصر پس از بررسی دقیق سبک، بطوریکه آخرین ترکیب آنها بیشترین شباهت را به اولین صورت داشته باشد ـ در این سبک مجاز به ساخت فقط عنصر اتصال دهنده هستیم.

۳- پاک سازی سبکی: برداشتن الحاقات نامناسب بناکه اصالت بنا را زیر سؤال برده‌است.

۴- مرمت تکمیلی: بازسازی بخش‌های از دست رفته بنا به منظور بازگرداندن آن به محیط و زندگی شهری و عمومی که مرتبط با نظریه و فلسفه‌ای خاص باشد.

مرمت در قرون وسطی ( قرن ۵ الی۱۴) : ۱- بازسازی از نظر شکل و فرم ۲- توجهی به اصول زیباشناسی و مسائل باستان‌شناسی نمی‌شد.

مرمت در دوره رنسانس (قرن ۱۴ الی ۱۶) : ۱- استفاده از اثر به صورت مدل ۲- دستکاری در بنا امری عادی بود (افزدون و یا تکمیل قسمتی) ۳- اصل زیبایی مد نظر معمار بوده ۴-‌ معماران این دوره عقیده داشتند بنای تاریخی را آنچنانکه می‌بایست باشد (و به عللی ناقص مانده) باید تکمیل نمود.

مرمت در دوره باروک: اهمیت به بخش مرمت شده بصورتیکه اصل اثر در درجه دوم اهمیت قرار می‌گرفت. در این دوره اختیارات زیر را برای مرمتک ننده داده بودند: ۱- خلق اثر جدید بخاطر بهره‌گیری از خصوصیات معماری زمان مرمت ۲- تکمیل اثر هنری با استدلال: ممکن است روزی چنین بوده باشد. ۳- استفاده ازکارهای هنری جدا شده از اثر بصورت عامل تزئینی یا دکور.

مرمت در دوران انقلاب صنعتی: هنرهای سه‌گانه این دوران (معماری ـ نقاشی ـ مجسمه‌سازی) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیانگذاری شده‌اند بصورت یک طبیعت ثانی در آمده‌اند.

سیستم معماری کلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت‌های تاریخی قرار دارند در یک کار بخصوص متجلی می‌سازد.

در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.

در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه‌های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.

در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.

در سال ۱۷۵۰م مجموعه‌های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.

مکتب «هیستوری‌سیزم» را می‌توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ رنسانس شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.

در این دوران به عکس قرون وسطی که طرح از روی مدل اجرایی بوجود می‌آمد، اکنون اجرا می‌تواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد.

مرمت در دوره نئوکلاسیسیسم و رومانتیسیسم: در دوره «نئوکلاسیسیسم» سعی می‌شودکه توجه هنرمند به دوره کلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتیکه در دوره «رومانتیسیسم»که دوره بعد از نئوکلاسیسیسم می‌باشد، برای هنریکه واقعاً ارزش هنری دارد، ارزش قائل می‌شوند.

طرح نمونه‌های مرمت در دوره «نئوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاً کار مرمت صورت نگرفته و یا مرمت آنچنان انجام شدهکه هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامه‌ریزی می‌شده‌است.

مرمت بناهایکلاسیک بخاطر اهمیت دادن به دوره کلاسیک چه برای فروش و چه برای حفظ آثار ـ در صورت نبود مدارک کافی، مرمت حتا با حدس و گمان نیز انجام می‌شد.


روش سلسله مراتب (Filologico): روش علمی که در آنکار مرمت بیشتر به صنعت نزدیک شده تا به هنر وطی آن باستانشناسان با مطالعات علمی اثر را تکمیل می‌کردند و بیشتر توجهشان معطوف به فرهنگ بصری بوده‌است.


مرمت قابل قبول در این دوره: ۱- مرمت از روی سبک‌شناسی (جوانیکازانوا) ۲- رعایت سلسله مراتب (وینکلمن)

* ریشه تئوری‌ها و نظریه‌های مرمت معماری را باید در نیمه دوم قرن ۱۸ جستجوکرد.

خانۀ devoto، خانه ای با استخری زیبا و خارق العاده


خانه devoto توسط دفتر معماری آندره رمی در ابعاد ۱۸*۲۴ متر در میان دو بنای موجود، طراحی‌ شده است. به منظور ایجاد مقداری محرمیت، این خانه دید هایی داخلی‌ را بیشتر از دید‌های خارجی به نمایش می‌گذارد. نشیمن، آشپز خانه و ناهار خوری، باغی‌ را به معرض نمایش می گذارند که به تمامی‌ احجام در خانه نفوذ می‌کند. اتاق‌های خواب در سمت شرق قرار گرفته طوری که به قلب خانه که همان باغ است، دید دارد. استخر شنا مشخصه‌ی جالب این پروژه می‌باشد. این استخر از زمین بیرون آمده طوری که به دیواره شیشه ای‌ اجازه می دهد که دید‌های داخلی‌ و خارجی خلق شوند؛ دید هایی از نقاط متفاوت خانه و نقاط مهم خارج خانه.
ادامه نوشته


به طور خلاصه آنچه از ما خواسته شده، خانه ای برای یک خانواده 5 نفره در زمینی به مساحت 350 مترمربع در حومه دهلی می باشد.

مشتری خواهان خانه ای مدرن و امروزی بود که فقط مکانی برای زندگی نباشد بلکه در سطوح مختلف فضاهایی برای کار و سرگرمی داشته باشد. هم چنین خواستار محوطه سازی برای خانه بودند به نحوی که در همه سطوح به صورت افقی و عمودی با خانه در ارتباط باشد.

میل و خواست مشتری بیشتر بر این بود که بخش مسکونی با محوطه ساختمان در هم آمیخته شود. بایدبرای مشتری کار می کردیم که به دنبال خانه ای امروزی بود که سیال بودن و روانی فضا را به عملکردی بودن آن ترجیح می داد.



قدم اول این بود که برای ایجاد روشنایی و تهویه، جبهه جنوبی خانه را یک حیاط مرکزی تا ارتفاع سقف در نظر بگیریم. این حیاط حالت جداکننده فضاهای آشپزخانه، نشیمن و اتاق والدین که در طبقه همکف بودند را داشت و ارتباط بصری همه فضاها را در سطوح مختلف حفظ می کرد.

طبقه زیر همکف عمدتا محل عبور و مرور می باشد که با محوطه خارجی آمیخته است. شیشه در مجاورت، بال و اطراف اجزای ثابت خانه حضور دارد و درهای شیشه ای چرخان به سمت خارج باز می شوند. فضاهای داخلی و خارجی به صورت یکپارچه با هم ترکیب شده اند، به نحوی که از کف بدون چهارچوب، به عنوان سقف شیشه ای سطوح دیگر استفاده شده و یا اینکه مصالح از داخل به سمت خارج ادامه می یابند و دیده می شوند.



یکی از خصوصیات متمایز این خانه، اتاق دوبلکسی است بین طبقات اول و دوم قرار دارد. نور طبیعی به هر گوشه اتاق می تابد و بازتاب آن بر صفحه های قرمز و خاکستری، فضای داخلی را سرد و قوی نشان می دهدو پایه های زیبای چوبی و فلزی پله به صورت ناپایدار از دیوار خاکستری رنگ خودنمایی می کند.
اتاق طبقه زیرین به عوان اتاق استراحت به کار می رود که تراس چوبی حالتی صمیمی به آن بخشیده است. این در حالی است که اتاق فوقانی، به عنوان اتاق خواب استفاده می شود که با سکوی محوطه که حالت فضای سبز دارد، مرتبط است.

اتاق خواب اصلی و حمام با هنر فراوان و به زیبایی در قسمت جلوی طبقه اول قرار داده شده است که چشم انداز فوق العاده ای به منظره باغ دارد. سرویس بهداشتی بی نظیری درست در کنار در ورودی قرار دارد که بدون هیچ سازه محافظ، آنطور که شایسته خانه پیش برآمده است، ساخته شده است. نور طبیعی از لابلای پنجره های تمام قد شیشه ای که در عین حال، حالت جداکنندگی نیز دارند، به داخل حمام می تابد.



عامل ارتباط طبقات، راه پله ای است که از گوشه ساختمان به داخل می رود و در طبقه اول نورگیر ایجاد می کند. دیوار زیر نورگیر، با مصالح چوبی پوشانده شده است در حالی که بقیه دیوارها شیشه ای بوده و منافذ فلزی تعبیه شده در آنها، حس و حال فانوس دریایی را ایجاد می کند. این بخش، بسیار زیرکانه شکل و عمق فضا را تغییر می دهد، در روز با نور سایه ایجاد می کند و عصرها درخشندگی شبیه فانوس دارد.

آنچه که از معماری این خانه انتظار می رفت این بود که هم به جنبه های اقلیمی و زیبایی شناسی و هم به مسئله پایداری توجه داشته باشد. در طراحی خانه تکنولوژی روز به کار رفته تا از نور جبهه جنوبی در طول زمستان بیشترین استفاده را داشته باشیم. آبهای حاصل از بارندگی ذخیره شده در چاه فاضلاب، آب مورد نیاز آبگرمکن خورشیدی خانه را تامین می کنند، المان های معمماری نظیر بادگیر چوبی و بالکن های بزرگ نه تنها جنبه زیبایی دارند بلکه در تهویه و گردش جریان هوای گرم موثر می باشند.



ادامه نوشته

طعم زندگی شیب دار را در خانه Hillside بچشید!

خانه فانتزی Hillside که توسط گروه معماری Speka احداث شده است، طراحی کاملاً شیب دار با پلکان و راه پله های کج و اُریب داشته که توانسته توجه هر مخاطبی را به سوی خود جلب کند.

 در واقع می توان گفت، این خانه حالتی کاملاً واژگون و وارونه دارد که صندلی، میز، تختب و سایر بخش های داخلی ساختمان به صورت معلق و شیب دار در آن به کار گرفته شده است.

 هر یک از ساکنان در حین داشتن احساس معلق و واژگونی در خانه Hillside، از امنیت و اطمینان خاطری بهره مند هستند که در کمترین خانه ای می توان آن را یافت.



 این خانه در دو طبقه مجزا طراحی شده که فواصل میان این دو طبقه نیز به صورت شیب دار و وارونه احداث شده است. این در حالی است که گروه معماری Speka در خصوص طراحی سقف و کف ساختمان نامبرده نیز از حالت اریب و شیب دار خارج شده اند.



نکته قابل توجه اینجا ست که تخت و مز خانه Hillside نیز با طراحی شیب دار خود طراحی محرک داشته که ساکنان می توانند در طول روز و یا زمانی که نیازی به آن ها ندارند، با یک حرکت کوچک تخت و میز را جمع کرده و در نهایت با یک صفحه مسطح شیب دار مواجه شوند.



برقراری توازن منظم و مناسب میان بخش های مختلف داخلی ساختمان از دیگر مزیت های برجسته این خانه شیب دار محسوب می شود.

پاویون سرپنتین

اختصاصی معماری نیوز: زُمتُرِ 68 ساله، در سال 2009 موفق به دریافت جایزه پریتزکر شد. او فردی است که با احترام راجع به کارش صحبت می کند و مورد تکریم مضاعف دیگر معماران نیز هست.

 وقتی او صحبت می کند یا زمانی که دیگران در مورد او صحبت می کنند و همچنین در آثارش، حسی آرامش بخش را می توان دریافت کرد.امکان دارد در آثارش، چند کلیسا، بناهای یادبود و دیگر فضاهای رویایی نیز داشته باشد و علاقه دارد در مورد چیزی که از ان به عنوان رازو مز ماده نام می برد، صحبت کند.اما در یک کلام ممکن است اومردی فرا دنیایی باشد که در حال عمق بخشیدن به شخصیت خود است.

 طراحی پاویون گالری سالانه ی سِرپِنتین، به او محول شده است. پیتر زومتور،دراستودیوی خود دستیاران جوانی را جمع کرده است، که با تشابهات ظاهری که به یکدیگر دارند، مانند یک فرقه شده اند.



 "ایـن پیش داوری ها همیشه همراه تمام کارهای من بوده است، همیشه گفته می شود، بله، او ساختمان های زیبایی را خلق می کند، اما آنها بالای کوه هستند و ساخت این بناها تنها بر روی کوه ها امکان پذیرند... بعد از آن گفته می شود؛تو فقط با چوب می سازی و یا میگویند؛ تو یک فرد تارک دنیایی یا تو یک فرد متکبری." اما خود او اصرار دارد: "من برای مردمی که از یک بنا یا یک فضا استفاده می کنند، طراحی می کنم....، این حس نشات گرفته از زمانی است که کار به من ارائه می شود و من در نگاه اول می توانم یک علاقه ی حقیقی به کیفیت ذاتی موجود در وضعیت را پیدا کنم.



اگر من به این نتیجه برسم که تنها برای استفاده از نامم در جهت رسیدن به اهداف اقتصادی طرحی را به من پیشنهاد داده اند یا اگر تشخیص دادم که پروژه ای که درگیرش خواهم شد بیشتر در گرو ظاهر و نمایش است، مطمئنا، نه می گویم و از خیر پروژه می گذرم".



پیتر زمتر در پروژه پاویون سرپنتین،  به جای تمرکز بر معماری، مخاطب را با باغی محصور در دیوارهای چوبی سیاه رنگ آشنا می سازد. پیتر زمتر می گوید "در درون هر کسی باغی خفته است و من باغی در باغی ساخته ام تا آرامش درون تامین شود." این کار تجربه ساخت و سازی است بین یک اثر معماری و پوشش گیاهی. این پاویون یک جعبه ی سیاه است همراه با بام شیبدار یکطرفه که باران را به سمت یک مستطیلِ زیبای سبز در فضای مرکزی که گیاهان در آن کاشته شده و رو به آسمان باز است، هدایت می کند.



 خیلی از مردم این ساختمان را گیج کننده می یابند، و شاید هم مغشوش. دیوارهای چوبی چندلا با آسترهای زخیم سیاهی پوشانده شده که به صورت تیپیکال در کیف های سیلاژ استفاده می شود؛ اینجا و آنجا، شن در بین سطح و پارچه ی زیر پا پخش شده است. عبور از دالانهای تاریک که به صورت متناوب با نور بیرون روشن می شود بازدید کنندگان را از حال و هوای شهر جدا می کند و پس از ورود به فضای مخفی مرکز پاویون، سقف باز حیاط پر نور با پوشش گیاهی زیبای خود حس دلپذیری را بوجود میاورد. این باغ محصور در عمارت با صندلی ها و فضای نشیمن محصول همکاری با طراح هلندی پیت اودولف است.



گیاهان با دقت انتخاب شده این باغ علاوه بر رنگ و بو و بافت چشم نوازشان باعث جذب پروانه ها و زنبوران در محیط شده و در مجموع فضای غیر منتظره ای را بوجود می آورد که بینندگان را به حال تفکر و مراقبه فرو می برد.




سمبل ارتباط زمین و آسمان


طرحی که در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم، رتبه دوم مسابقه بین المللی ایده ها را از آن خود کرده است.

این پروژه توسط یک گروه معماری اتریشی طراحی شده است. کاربری این مکان، خدماتی است و مکان آن در هونگ کونگ استو در این پروژه بزرگ اصول بسیار زیادی مورد توجه قرار گرفته است. این پروژه در ارتباط سه منطقه هونگ کونگ، ماکائو و ژوهای، نقش بسزایی را ایفا می کند.

استفاده از انرژی های نو، نکته بسیار اساسی در طراحی پروژه های مدرن و آینده نگر می باشد. در این پروژه از انرژی آب، انرژی خورشید و انرژی فیزوالکتریک استفاده شده است. فیزوالکتریک، نیروی برق را به فشار مکانیکی تبدیل می کند. یکی از نکات منحصر به فرد در طراحی این پروژه، سقف آن می باشد.

طرحی که در سقف اجرا شده است، حالت معلق به آن داده است. علاوه بر موارد فوق، ویژگی های اقلیمی، فرهنگ و تمدن هونگ کونگ نیز در طرح این پروژه لحاظ شده است.



ادامه نوشته

غرفه سوئد در شانگهای

کلمات کلیدی در مورد غرفه سوئد را می توان"خوشایندی, نو آوری و ارتباط" نام بردکه توسط sweco طراحی شده است.

این طرح نشان میدهد که چگونه روحیه خلاقانه یک ملت مشکلات را حل میکند و باعث ارتقا سطح محیط شهری و استاندارد های زندگی میشود.

همچنین این طرح نشان دهنده اهمیت ارتباطات و معاشرت در جامعه پیشرفته کنونی است.

این غرفه شامل 4 مکعب است که فضای خالی بین آنها شکل یک چهار راه را دارد.

هنگامی که از بالا به پایین نگاه شود همان شکل پرچم سوئد است.شکل بیرونی آن به صورت شبکه ای و چهار خانه ای استو داخل آن تصاویر مناظر طبیعی ایست.این مکعب ها به وسیله راهرو هایی به هم مرتبط شده اند و داخل آن شامل نمایشگاه و محوطه vip و فروشگاه و کافی شاپ است.

هر چهار قسمت غرفه در یک تقاطع به هم وصل میشوند که به نوعی بیان کننده ارتباط بین شهر و حومه شهر است.

از طریق این راه های عبوری بازدید کنندگان میتوانند به راحتی به تمام نقاط غرفه دسترسی داشته باشند.

خلاقیت و نو آوری درسراسر غرفه سوئد به چشم می خورد که بازدید کننده گان را به آرامش و تفکر عمیق ترغیب میکند.

بازدید کننده گان میتوانند با فرهنگ و جامعه و مهندسی و تجارت سوئدی آشنا شوند و همچنین میتوانند طبیعت دوستی و روحیه نوآوری و ابتکار سوئدی ها را لمس کنند.

این غرفه در مساحتی حدود 1500 متر مربع بنا شده است و تعداد کافی شاپ و بوتیک نیز در آن قرار داده شده است.

طبقه سوم شامل vip و رستوران است.

بازدید کنندگان میتوانند همراه با فیلم و موسیقی سوئدی قهوه سوئدی را هم امتحان کنند.همچنین یادگاری و سوغاتی های سوئد را هم می توان در آن یافت.







ادامه نوشته

موزه تصویر و صدا در ریو دو ژانیرو + فیلم

دیلر1 ، اسکافیدو2 و رنفرو3 موزه ای مدرن را در شهر ریو دوژانیرو4 ی برزیل طراحی كرده اند. این پروژه در سال 2011 به اتمام خواهد رسید. مصاحبه ویدیویی ریکاردو اسکوفیدو ، الیزابت دیلر و چارلز رنفرو در رابطه با طرح معماری این موزه موجود است.

روبرتو بورله مارکس طراحی معماری این موزه را با الهام گیری از فضای ساحلی کوپاکابانا5 ، خط ساحلی ، مناظر کوهستانی اطراف و گردشگاه های زیبای ساحلی آن انجام داده است.

ساختمان این موزه نیز در این منطقه گردشگاهی و در مسیر بلواری مستقیم و جدید واقع شده كه در آن به تدریج محوطه هایی سربسته و باز و شعبه هایی از گالری ها، اجرای برنامه های آموزشی، و مكان هایی برای استراحت و سرگرمی افراد به چشم می خورد.

این بلوارتفریحی به خیابانی منتهی می شود كه ساختمانهای آن محل برگزاری برنامه های تفریحی است. ساختمان این موزه مكانی برای مشاهده شهراز منظری جدید است. تصویر پانورامایی آن قبلا در هتل ها و رستورانها در معرض دید گردشگران قرار داشت، هم اكنون شاید بدلیل رعایت مسائل امنیتی، نمایش تصویرمركزی موزه برای بسیاری از ساکنین ممنوع است .



نمایش فیلم





ادامه نوشته

MVRDV،برنده رقابت طراحی موزه طنز و انیمیشن

دفتر برنامه ریزی شهری هنگژو، گروه معماری MVRDV را به عنوان برنده مسابقه بین المللی طراحی موزه طنز و انیمیشن انتخاب کرد.

 این موزه در فضایی به مساحت 30000 متر مربع واقع شده است. موزه طنز و انیمیشن از هشت بالن غول آسا تشکیل شده است که هر کدام از این بالن ها، عملکرد و کاربرد متفاوتی دارد. قسمتی از این موزه به نمایش آثار انیمیشن و طنز اختصاص دارد. همچنین یک نمایشگاه دائمی در بیرون از موزه و در فضایی مارپیچ تعبیه شده است. این فضای مارپیچ، موزه طنز و انیمیشن را به کتابخانه جامع کتب کمدی و طنز و همچنین 3 آتریوم بزرگ مرتبط می کند.

 در بیرون مجموعه موزه، فضایی به مساحت 17000 متر مربع به پارک و مجتمع تفریحی اختصاص داده شده است، در این بخش، فضایی برای قایقرانی نیز در نظر گرفته شده است.



 عملیات احداث این پروژه تا سال 2012 ادامه خواهد داشت و طبق پیش بینی های صورت گرفته، بودجه ای حدود 92 میلیون پوند نیز برای این موزه هزینه خواهد شد. در این مجموعه عظیم، 3 سالن سینما و تئاتر با 111 صندلی نیز طراحی شده است تا در مجموع تمام نیازهای مخاطب در محیط پاسخ داده شود.




مرکز ITESM برای خلاقیت و توسعه هدفمند تولیدات


به منظور تشویق توسعه تولیدات منطقۀ مکزیکو در اقتصاد جدید رقابتی‌ جهانی‌ با تکنولوژی‌های پیشرفته Monterrey Tech ITESM ساختمانی را ایجاد کرد. مرکزی برای خلاقیت و توسعه هدفمند تولیدات (cidep) این مرکز قصد حمایت از شرکت هایی که از یک طرف قصد سرمایه گذاری در تولیدات خلاقانه جدیدی را در بازار دارند و از طرف دیگر محلی که می‌‌توانند در آن محصولات اولیۀ تکنولوژی خود را توسعه دهند و آنها را برای قابلیت شکل گرفتن آزمایش کنند، دارد. به علاوه آزمایشگاه‌های مجازی‌ای وجود دارند که می‌‌توانند شبیه سازی از روند ساخت و طراحی کمّی را داشته باشند.ساختمان از طریق دو کابل متصل شده حل شده است، کالبد کوچک تر از یک لابی با ارتفاع سه طبقه که در قسمت مرکزی آن از یک نردبان فلزی که از سقف و از طریق بند هایی آویز شده است تشکیل شده اند. قسمت اصلی‌ مجموعه از یک ساختمان ذوزنقه‌ای تشکیل شده که اتاق‌های آزمایش و نمایش در طبقۀ همکف آن و کارگاه‌های مجازی و دفاتر در سایر طبقات می‌‌باشند. کّل ساختمان حول یک لابی چهار گوش مرتفع که از طریق سیستم پنجرۀسقفی نور مناسب و طبیعی را در بینابین بنا نفوذ می دهد، ایجاد شده است. دغدغۀ اصلی‌ یکی‌ کردن همۀتناوب‌ها در یک هارمونی بود، اما فعالیت‌های مکمل لازمۀ آن بود. این مساله با قرار دادن همۀ قسمت‌های آزمایشی‌ در طبقۀ همکف حل شد. قضیۀ فوق در بخش میانی که انواع تولیدات اولیه آزمایش می‌‌شدند توسعه پیدا کرد. این فضا از طریق جدار شیشه‌ای داخلی‌ که صداهای مزاحم را جذب و همزمان ارتباط بصری را حفظ می‌‌کند از سایر ساختمان جدا شده است. در طبقۀ دوم آزمایشگاه‌های کارخانه‌های مجازی و دفاتر قرار دارند و بالای آن برای شرکت هایی است که غالباً از امکانات فنی استفاده می‌‌کنند. جنبه‌ معماری ساختمان از طریق سه عنصر شیشه، بتن و فلز که حالتی نشانه‌‌ای برای صنعت Monterrey ایجاد کرده نمود می‌یابد.
ادامه نوشته

کلیسای پرنده صلح

کلیسای پرنده صلح توسط استودیو معماری sunlay design، بر روی یک تپه در منطقه Ordos در کشور چین طراحی شده است.

ایده طراحی این کلیسا، یک پرنده در حال حمل کردن یک شاخه زیتون است.این کلیسا برای مسیحیان پروتستان بنا شده است.

 متریال اصلی در این ساختمان، بتن میباشد. قوس های بکار رفته در بخشی از این ساختمان بر اساس قوس گذرکرده از جاده کنار ساختمان طراحی شده است. در کل سازه نیز، قوس ها با الگوبرداری از هلال ماه طراحی شده است. در طراحی فضای داخلی کلیسا، با استفاده از تکنیک های خاص، نور به داخل هدایت شده است و تلفیق نور و سایه، جنبه معنوی به فضا بخشیده است.




ادامه نوشته

مسجد، با پوسته فولادی

در شهر کایسری در کشور ترکیه، مسجدی زیبا و متفاوت طراحی شده است. گروه معماری STUDIO Z کار طراحی این پروژه را انجام داده است.

قالب این سازه از دو فرم هندسی، یعنی کره و مکعب مستطیل تشکیل شده است. برای نمای سازه نیز از پوسته های فولادی استفاده شده است. روش معمول در طراحی مساجد این است که یک گنبد بر فراز یک فرم مستطیلی قرار می گیرد، اما در این پروژه کاملا این اگلوی متداول تغییر کرده است و یک کره در داخل سازه مستطیلی تعبیه شده است و به عنوان محل عبادت در مسجد تعیین شده است.

زیبایی بصری، چه در نما و چه در طراحی داخلی در این پروژه تحسین برانگیز است.




ادامه نوشته

مسابقه طراحی اجزا و عناصر چیدمان در معماری داخلی برگزار می شود


به گزارش معماری نیوز، مسابقه طراحی اجزا و عناصر چیدمان در معماری داخلی برگزار می شود.

علاقمندان شرکت در این مسابقه که به همت  فصلنامه معماری و ساختمان برگزار می شود تا پایان وقت اداری 7 مهرماه 1392 مهلت دارند تا آثار خود را ارسال نمایند.

مراسم اهداء جوایز در 11 مهرماه  از ساعت 15 الی 18در سازمان مجامع ایرانی وزارت امور خارجه برگزار می شود.




اولین و بزرگترین كنفرانس ملی معماری و طراحی داخلی برگزار می شود

انجمن معماران و طراحان بنای پایدار در نظر دارد ‌" اولین و بزرگترین كنفرانس ملی معماری و طراحی داخلی " را مورخ 12 مهر ماه 1392 در محل مركز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار نماید.


این كنفرانس در راستای اعتلای معماری و طراحی داخلی و با حضور اساتید ، اندیشمندان ، سازندگان ساختمانهای لوكس ، فعالین و متخصصین این حرفه و دانشجویان رشته معماری و طراحی داخلی برگزار می گردد.

- اهداف و محورهای كنفرانس :

1- تجلیل و تقدیر از بزرگان و پیشكسوتان معماری و طراحی داخلی ایران

2- بررسی چگونگی ایجاد پلهای ارتباطی بین فعالین این هنر با دانشگاه و دانشجویان

3- بررسی متدهای نوین اطلاع رسانی و تبلیغات حرفه ای جهت تصاحب بازارهای بین المللی

4- ایجاد فضایی دو سویه بین فعالین ، متخصصین و خدمات دهندگان این صنف بمنظور تعمیق روابط فی ما بین

5- تاكید بر احیا و ابقای معماری اصیل ایرانی در ایران و جهان

6- اصول و فنون مذاكره و تشریفات

7- برگزاری كلاس آموزشی در 3 مبحث : طراحی اسكیس و راندو ، نورپردازی پیشرفته و فرم در فضا

8- معرفی حامیان كنفرانس و واحدهای برتر در قالب اهدای تندیس و نشان افتخار ملی

- شرایط ثبت نام :

1- ثبت نام ویژه ( VIP ) :

حضور در كنفرانس ، استفاده از كلاس آموزشی با موضوعات : اسكیس و راندو با مدرسی استاد محمدرضا حاتمی ، نورپردازی پیشرفته با مدرسی آقای مهندس سپهر معتقد و فرم در فضا با مدرسی خانم مهندس غضنفری اعطای گواهینامه گذر مهارت از وزارت كار و رفاه اجتماعی و اداره كل آموزش فنی و حرفه ای كشور ، همچنین دو نوبت پذیرایی میان وعده و صرف نهار.

2- ثبت نام عادی :

حضور و استفاده از برنامه های عمومی كنفرانس ، همچنین دو نوبت پذیرایی میان وعده و صرف نهار .

- لازم بذكر است با توجه به محدودیت حضور در بخش ویژه ، اولویت با افرادی است كه فرم ثبت نام آنها حداكثر تا تاریخ 92/6/30 به دبیرخانه كنفرانس ارسال گردد .

- هزینه های شركت در كنفرانس :

هزینه ثبت نام ویژه ( VIP ) جهت هر نفر مبلغ 1،000،000 ریال و هزینه ثبت نام عادی 500،000 ریال می باشد.

- مراحل ثبت نام :

ابتدا نوع ثبت نام خود را مشخص نموده و پس از واریز مبلغ مربوطه طبق اطلاعات مندرج ،‌ فرم ثبت نام را كه به پیوست تقدیم می گردد تكمیل و از طریق فكس یا ایمیل به ستاد برگزاری كنفرانس ارسال نمایید. همچنین شما دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری و طراحی داخلی می توانید با تكمیل قسمت مشخص شده در فرم ثبت نام و پرداخت حق عضویت سالانه به مبلغ 1،000،000 ریال به عضویت انجمن معماران و طراحان بنای پایدار درآمده و از تخفیف 70 درصدی ویژه اعضای انجمن جهت ثبت نام در كنفرانس برخوردار گردید.جهت متقاضیان عضویت در انجمن ارسال كپی شناسنامه ، كپی كارت ملی ( پشت ورو ) ، كپی كارت دانشجویی یا مدرك تحصیلی در رشته معماری یا طراحی داخلی و 2 قطعه عكس بهمراه فرم ثبت نام ، الزامی می باشد.

تلفن : 8 – 88101356 - فكس : 88934310
 Email : info @abparch.org
 web: www.abparch.org


See the world's first 'invisible' skyscraper

  • See the world's first 'invisible' skyscraper

    The Tower Infinity skyscraper going up outside of Seoul, South Korea, will be invisible — sort of. The glass-spired skyscraper, which recently received a construction permit, will incorporate optical technology to make it appear as if it's not really there during the day. Here's a preview of the award-winning design

اصولی برای دکوراسیون خانه های مجردی مردانه

مردهای مجرد به غیر از ایکس باکس و تفریح با دوستان به چه چیزهای دیگری باید توجه کنند؟ دکوراسیون محل زندگی خود. چند سالی است در کشور ما هم باب شده است پسرها از خانواده های خود جدا می شوند و مجردی زندگی می کنند. اما بسیاری از آنها خانه های به هم ریخته دارند که تقریبا هیچ نوع دکور یا تزئینی ندارد. چرا باید این گونه باشد؟ صرف اینکه تنها زندگی می کنید دلیل نمی شود به دکوراسیون محل زندگی خود بها ندهید.

دید مردها در تزئین خانه با دید زنان بسیار فرق دارد. اصولا آدم ها سلیقه های متفاوت دارند اما اینجا دقیقا بحث جنسیتی مطرح است. زنان و مردان ارزش های متفاوت از هم برای تزئین خانه دارند. یکی از این تفاوت ها، نوع صحبت کردن آنها در مورد دکوراسیون خانه است.

مردها اصولا هنگام صحبت در مورد آنچه می خواهند از ادبیات خاصی استفاده می کنند. بیشتر علاقه آنها در بحث دکوراسیون به سبک طراحی داخل اتومبیل بر می گردد: صندلی های چرمی، تزئینات چوبی، دوخت منحصربه فرد و رنگ متالیک. در مورد رنگ و بافت دیوارها و وسایل نیز همچون وسایل تکنولوژیک به خانه نگاه می کنند و مثلا انتظار دارند وسیله های اتاق خواب همچون آی پد مینیمالیستی و باریک باشند.

مرتبط با سبک زندگی

طراح و دکوراتور باید پیش از هر اقدامی در مورد سبک زندگی فردی که قرار است خانه اش را تزئین کند، اطلاعات کسب کند. به طور مثال، آیا صاحب خانه زیاد سفر می رود؟ شیفت شب کار می کند؟ پرده و تاریکی اتاق برایش چقدر مهم است؟ آیا در رختخواب تلویزیون تماشا می کند؟ آیا صبح ها اخبار مطالعه می کند؟ همه این موارد در طراحی اتاق خواب یک مرد بسیار مهم هستنند زیرا باید المان های مرتبط با این سبک زندگی انتخاب و در اتاق به کار گرفته شوند.

خیلی خودخواه نباشید

تا چند وقت می خواهید مجردی زندگی کنید؟ بالاخره زمانی می رسد که باید فردی را وارد ندگی خود کنید. باید ازدواج کنید. پس سعی کنید اتاق خواب را به گونهای تزئین کنید که در آینده برای اقامت یک زوج هم مناسب باشد. به طور مثال، می توانید یک آینه تمام قد در اتاق بگذارید. یا رنگ و طرح هایی انتخاب کنید که صددرصد مردانه نیستند.

استفاده از رنگ های خنثی

مردها عموما رنگ هایی همچون توسی، سفید و مشکی را به هر رنگ دیگری ترجیح می دهند. اما بهتر است از رنگ های دیگر هم بهره بگیرید. به جای استفاده از تابلوهای بزرگ، تابلوهای کوچک و متنوع به دیوار نصب کنید. مشکی و توسی برای اتاق خواب کمی زمخت و خشن هستند بنابراین، از وسایل و رنگ هایی که کمی فضا را نرم و راحت کنند نیز استفاده کنید.

در خرید تشک دست و دل باز باشید

مردهای مجرد چون تعلق خاطر چندانی به خانه ندارند تا دیر وقت سر کار هستند و بیشتر زمان خانه بودن آنها صرف خواب می شود. پس بهتر است تختخواب نرم و راحتی داشته باشید تا همین ساعت هایی که خانه هستید، از آرامش زیاد آن بهره بگیرید. باکس های خوشخواب کمی گران قیمت تر از خوشخواب های معمولی هستند اما راحتی و زیبایی بیشتری هم دارند.

توجه به امکانات بصری

استفاده زیاد از وسایل الکترونیک در اتاق خواب مردها می تواند مُخل آسایش آنها بشود. اما به طور محدود از تکنولوژی همچون یک تلویزیون یا کنسول بازی می توان در اتاق آنها گنجاند به شرطی که خیلی راحت جمع شوند و جلوی چشم هم نباشند. مثلا، کمد تلویزیون یا نمایشگرهای دیواری راهکارهای خوبی هستند.

نمایش وسایل

مردها بیشتر از زنان به جمع کردن وسایل مختلف علاقه دارند. به طور مثال، انواع گیتار، وسایل ضبط استریو، دوربین های قدیمی، گرامافون، تخته موج سواری، اسکیت و ... . همه ماجرا به اینجا ختم نمی شود. آنها علاوه بر جمع آوری خیلی هم دوست دارند وسایلشان را به نمایش بگذارند. همین علاقه را می توان در دکور اتاق آنها پیاده کرد.

توجه به اصول طراحی

مردها دوست دارند همه وسایل همیشه جایی برای خود داشته باشند. به طور مثال، در کنار تخت باید پریز برق و یک میز باشد تا بتوان موبایل را روی آن قرار داد و شارژ کرد. یا کمد بزرگی با انواع طبقه بندی ها و جایگاه های مشخص برای انواع لباس، پیراهن، تی شرت، شلوار، کت و شلوار، کفش، جوراب و ... داشته باشند.

وقتی یک مرد یک جایی را برای کفش های خود انتخاب کرد، همیشه کفش هایش را همان جا پیدا خواهد کرد. آنها از این نظم لذت می برند و حوصله ندارند وسایل را جابه جا کنند و هر بار که چیزی می خواهند همه اتاق را جست وجو کنند.

لیست شهرداران تهران از ابتدا تا کنون به شرح زیر است:

لیست شهرداران تهران از ابتدا تا کنون به شرح زیر است:

1 - میرزا عباس خان مهندس باشی - حدود 1287


2 - دکتر خلیل خان ثقفی اعلم الدوله - 1292-1289 ( 36 ماه )

3 - ابراهیم خان یمین السلطنه - 1299-1292 ( 72 ماه )

4 - موسیو ایپکیان - 1302-1300 ( 24 ماه )

5 - سرتیپ آقا خان بوذر جمهری - 1312 – 1302 ( 120 ماه )

6 - سرتیپ قلی هوشمند - 1317- 1313 ( 48 ماه )

7 - تقی خواجه نوری - 1317 ( یک ماه )

8 - قاسم خان صور اسرافیل - 1319 – 1317( 24 ماه )

9 - علی اصغر فروزان - 1320 – 1319 ( 13 ماه )

10 - مصطفی قلی رام – 1320( یک ماه )

11 - محمد سجادی - 1321 – 1320( 15 ماه )

12 - سید مهدی عمادالسطنه (مشیر فاطمی ) - 1321(7 ماه)

13 - فضل الله بهرامی - 1322 (5 ماه )

14 - عباسقلی گلشائیان 1322 الی 1323 (5 ماه)

15 - غلامحسین ابتهاج 1323 الی 1324 (16 ماه)

16 - محمود نریمان 1324 (3 ماه)

17 - مهدی مشایخی 1324 الی 1326 (19 ماه)

18 - محمد خلعتبری 1326 (5 ماه)

19 - حسام الدین دولت آبادی 1326 الی 1328 (25 ماه)

20 - محمد مهران 1328 الی 1329 (4 ماه)

21 - مهدی نامدار 1329 الی 1330 (9 ماه)

22 - ارسلان خلعتبری 1330 (1 ماه)

23 - محمد مهران 1330 الی 1331 (15 ماه)

24 - نصرالله امینی 1331 الی 1332 (12 ماه)

25 - سید محسن نصر 1332 (5 ماه)

26 - سرتیپ محمد علی صفاری 1332 الی 1333 (5 ماه)

27 - غلامحسین ابتهاج 1333 الی 1334 (13 ماه)

28 - نصرت الله منتصر 1334 (7 ماه)

29 - سرلشکر محمود دولو1335(18 ماه)

30 - موسی مهام 1337 الی 1338 (20 ماه)

31 - ناصر ذوالفقاری 1338 الی 1339 (12 ماه)

32 - فتح الله فرود 1339 الی 1340 (5 ماه)

33 - سید محسن نصر 1340 الی 1341 (14 ماه)

34 - احمد نفیسی 1341 الی 1342 (19 ماه)

35 - علی اکبر توانا 1342 (3 ماه)

36 - ضیاء الدین شادمان 1342 الی 1344 (14 ماه)

37 - تقی سرلک 1344 الی 1346 (25 ماه)

38 - سرتیپ محمد علی صفاری 1346 (7 ماه)

39 - منوچهر پیروز 1346 الی 1347 (10 ماه)

40 - جواد شهرستانی 1347 الی 1348 )11 ماه)

41 - غلامرضا نیک پی 1348 الی 1356 (89 ماه)

42 - جواد شهرستانی 1356 الی 1357(7 ماه)

43 - محمد توسلی 1357 الی 1359 (24 ماه)

44 - سید رضا زواره ای 1359 (کمتر از یک ماه)

45 -  کمال الدین نیک روش 1359 الی 1360(7 ماه)

46 - غلامحسین دلجو 1360 الی 1361 (13 ماه)

47 - محمد کاظم سیفیان 1361 الی 1362 (9 ماه)

48 - حسین بنکدار 1362 (4 ماه)

49 - محمد نبی حبیبی 1362 الی 1366 (44 ماه)

50 - سید مرتضی طباطبائی 1366 الی 1368 (16 ماه)

51 - غلامحسین کرباسچی 1368 الی 1377 (108 ماه)

52 - مرتضی الویری 1378 الی 1380 (32 ماه)

53 - محمد حسن ملک مدنی 1380 الی 1381 (10 ماه)

54 - محمد حسین مقیمی 1381 الی 1382  (4 ماه سرپرست)

55 - دکتر محمود احمدی نژاد 1382 الی 1384 (26 ماه)

56 - علی سعیدلو 1384 (از تیر تا شهریور 84)

57 - دکترمحمد باقر قالیباف1384- ...1392

آنگاه که عشق تاریخ را میسازد

آنگاه که عشق تاریخ را میسازد
6000-4
داستان عشق عجیب و غریب یک مرد و زن چینی، اخیرا رسانه‌ای
شده است و توجه زیادی به خود جلب کرده
 بیش از پنجاه سال پیش، «لیو» که یک جوان ۱۹ ساله بود
 عاشق یک زن ۲۹ ساله بیوه به نام «ژو» شد
در آن زمان عشق یک مرد جوان به یک زن مسن‌تر
غیراخلاقی بود و پسندیده نبود
49980e1178722

ادامه نوشته

ایده هایی زیبا برای چیدمان اتاق دخترخانم های جوان

دکوراسیون اتاق دختر خانم ها باید متناسب با سن شان باشد. در حقیقت طراحی اتاق دختر خانم ها باید مانند اتاق یک شاهزاده خانم زیبا باشد.

اگر شما هم برای دکوراسیون اتاق دختر خانم جوان تان دنبال ایده هستید با ما همراه شوید. در این مقاله بهترین ایده ها برای زیباترین و رمانتیک ترین دکوراسیون اتاق دخترانه را به شما پیشنهاد می دهیم. در این طرح ها از تمام رنگ ها استفاده شده است

ایده هایی زیبا برای چیدمان اتاق دخترخانم های جوان

ایده هایی زیبا برای چیدمان اتاق دخترخانم های جوان

ادامه نوشته

Changi Airport Group unveils plans for mixed-use complex codenamed ‘Project Jewel’

Changi Airport Group (CAG) unveiled plans for a mixed-use complex codenamed “Project Jewel” on Monday, after it was first mentioned by PM Lee during his National Day Rally. The complex will be built at the open air car park of Changi Airport’s Terminal 1 and will house an indoor garden complete with waterfall, shops and restaurants. CAG is planning to team up with shopping mall developer, CapitaMalls Asia, on the project..

Changi Airport Group unveils plans for mixed-use complex codenamed ‘Project Jewel’. (Changi Airport Group Photo)

Changi Airport Group unveils plans for mixed-use complex codenamed ‘Project Jewel’. (Changi Airport Group Photo)

Changi Airport Group unveils plans for mixed-use complex codenamed ‘Project Jewel’. (Changi Airport Group Photo)

Changi Airport Group unveils plans for mixed-use complex codenamed ‘Project Jewel’. (Changi Airport Group Photo)


لطفا خواهش میکنم

با سلام خدمت مخاطبین عزیز

این وبلاگ هیچگونه فعالیت سیاسی ندارد و عضو هیچ یک از گروهک های سیاسی نمیباشد و فقط و فقط یک وبلاگ کاملا تخصصی و با محتوی معماری و ساختمانی و پر از مقالات دانشجویی و تخصصی میباشد.

لذا از مخاطبیت درخواست دارم که از نوشتن هر گونه کامنت با رویکرد سیاسی جدا خودداری بفرماییند .

با تشکر

آ.حسینی

همچنان "پا بر جا اییم"