معماری نئوکلاسیک
فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغربزمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است . معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده ومعماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است .

مجموعه کنار رودخانه ریچموند
کلاسیک
که در پیبیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی
قرار گرفته بود ، بتدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد ، خصوصا بعد
از نمایشگاهی در لندن بهنام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵ ، مجددا
به صورت یک سبک مهم که می تواندپاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد .
معماران
نئو کلاسیک همچون معمارانپست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده
بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخوجود دارد . معماری پست مدرن در پی هویت
انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظرآنها عنوان بخشی از هویت آن ملت
تلقی می شود . لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی وهمچنین دستور زبان معماری
هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند .منتها این نمایش به
صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملتمربوط است در
ساختمانهای آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و مکانیبصورت جدید
و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات ،
رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند .
ولی معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری
انگلیسی ( یکی از مهمترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک)معتقدند که ” نظم
های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند ” پس تغییر دادن آنهاصحیح نیست و
هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود . آنها
دلیلجاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند . از نظر معماران نئوکلاسیک ،
سبک پستمدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول جاودانه معماری کلاسیک با طبع
، نظر و منطقزمینی تغییر داده شده است .
معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن
را نیز سبکی قابل قبولنمی دانند ، چنانچه کوینلن تری گفته : ” مدرنیسم
پرهیز از هر روشی است که کارکردداشته است . ” لذا معماران نئوکلاسیک ،
گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهامخود می دانند و معماری کلاسیک و
یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده ،برای احتیاجات امروزه
طراحی می کنند . منتها باید توجه داشت که در داخل این فرم هایتاریخی ، کلیه
وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است .
اگر خواسته باشیم در یکجمله این سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ای کلاسیکبرروی امکانات مدرن است .
کوینلن
تری سوال می کند که ” چرا مصالح قدیمی صدها سالعمر می کنند ولی مصالح جدید
چنین نیست و یا چرا ساختمان های قدیمی دلپذیر هستند ولیساختمانهای جدید
این طور نمی باشند … ما در جامعه مصرفی زندگی می کنیم ، از منابعزمین
استفاده می کنیم و ضایعات را بر جای می گذاریم … شیوه های ساختمان های
سنتینه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند ، برای این که مصالح
طبیعی به جایمصالح مصالح مصنوعی استفاده می کنند ، بلکه همچنین این مصالح
با روح و روان انساننیز سازگار تر است . ”
لئون کریر ، معمار اهل
لوکزامبورگ ، از دیگر معماران مهم این سبک است . به گفتهوی ” نئوکلاسیک
گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست ، بلکه در تضاد با مدرنیسم و درمقابل جامعه
مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند . ” او روش ها و مصالحی که
نمادمدرنیسم است مانند استاندارد کردن ، پیش ساختگی ، فولاد ، بتن و شیشه
را به عنواننشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می
کنند انحصاری باشد وهر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند .
راب کریر ،
برادر لئون ، که اونیز ازمعماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود بر این نظر
است که شهر های انسان مدار سنتی دراروپا در اثر دو واقعه در قرن بیستم ،
یعنی جنگ و مدرنیسم ، از بین رفتند و جایآنها را شهرهای امروزین گرفتند که
سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی اوندارند .
معماران این سبک ،
معماری کلاسیک را یک معماری لایزال . بی زمان می دانند . اصولاین معماری
همانند نظم ، تناسبات ، تقارن ، هماهنگی و کمال که در زمان یونان
باستانبرای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است . خدایان یونان
باستان ، خدایانیبودند انسان گون در حد نهایت زیبایی ، کمال و جاودانگی .
لذا خانه آنها نیز میبایست دارای همین خصوصیات می بود . بدین لحاظ معماری
کلاسیک نیز می بایست یک معماریبدون نقص و ایراد باشد . معبد پارتنان ( ۴۴۷-
۴۳۸ ق . م ) در آتن که می توان آن رانماد شاخص معماری کلاسیک تلقی کرد ،
معبدی است که تماما بر اساس اصول ریاضی وتناسبات هندسی طراحی و اجرا شده
است . حجم ساده و جزئیات این بنا زیبا گونه ایطراحی و اجرا شده که حتی خطای
چشم انسان نیز در آن اصلاح شده است . معبد پارتنانساختمانی به نظر می آید
که تمام خطوط افقی ان کاملا موازی و کلیه ستونها کاملاعمودی ، فاصله بین
آنها دقیقا به یک میزان ، قطر آنها به یک اندازه و عمق شیارهایروی ستونهای
دور یک بنا از پایین تا بالا یکسان است . باید توجه داشت که در معبدپارتنان
یک خط مستقیم وجود ندارد و تمامی نکاتی که ذکر شد و رسیدن به این حد
ازکمال ، تنها با تنظیم و تصحیح دقیق هندسی ممکن بوده است .
به لحاظ
موارد اشارهشده در فوق ، شاهد بوده ایم که در غرب همواره مکتب ها و سبک های
مختلف فکری و هنریظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده شده ،
ولی معماری کلاسیک حضوری شاخصو پیوسته در کلیه دوران ها داشته است .
خانه
خدایان و یا به عبارتی ، معابدیونانیان باستان منبع الهام بسیاری از
ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصد سالگذشته در غرب بوده است . معابد ،
کاخها و بناهای حکومتی روم باستان ، کلیساهایعظیم قرون وسطا در عصر اقتدار
مسیحیت ، کاخها ، ساختمانهای مدنی و کلیساها در زمانرجعت به کلاسیسیسم در
دره رنسانس ، کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک ، کاخها ، پارلمان ها و
کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن ، آسمانخراش های سر به فلککشیده اوائل
قرن بیستم و ساختمانهای حکومتی در عصر فاشیسم ، نازیسم و استالینیسم دربین
دو جنگ جهانی ، همواره از معماری کلاسیک الهام گرفته اند .
بدون شک این معماری به صورت الگویی بدون نقص
در تمامی اعصار برای بینش ها وتفکرات کاملا متفاوت ، از دموکراسی گرفته تا
فاشیسم و سوسیالیسم ، مورد توجه بوده واز آن تقلید شده است .
ساختمانهای
ساخته شده به این سبک نیز کاملا متنوع بودهاست . از این معابد بت پرستان
تا کلیسای عظیم ، قصرهای باشکوه ، پارلمان ها ونهادهای حکومتی ، بانک ها ،
بیمارستانها ، پاساژها ، موزه ها ، ترمینال های مختلفبه این سبک ساخته شده
است .
یکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک ، مجموعه
مسکونی رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تایمز ۸۷-۱۹۸۵ (Richmond Riverside
Complex ) است . اینمجتمع مسکونی در لندن توسط کوینلن تری طراحی شده و
شامل ادارات ، مغازها و رستورانهای متعدد است . این مجتمع نه تنها لوکس و
زیبا است و مورد توجه بازدیدکنندگان واهالی لندن قرار گرفته ، بلکه در
بازار رقابت معاملات املاک ، توجه خریداران زیادیرا به خود جلب کرده و
ساختمانها به نظر می آید که متعلق به قرن ۱۸ باشد ، ولی تمامامکانات و
ضروریات مدرن در آن در نظر گرفته شده است .
از دیگر معماران صاحب نام
این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس ، آلن گرینبرگ ،رابرت آدام ، کلاف
ویلیامزالیس و رابرت استرن نام برد . در اینجا باید متذکر شد کهگرایشی
آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین معماران پست مدرن
دیدهمی شود . معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و دوبرادر ، رابرت
ولئون کریر ،ساختمانهایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند . همچنین کارهای
معمارانی همچونآلدوراسی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در مجاور طرح های
معماران نئو کلاسیک بهنمایش گذاشته می شود . جالب توجه آن که فیلیپ جانسون -
معمار مدرنیست و سپس پستمدرنیست معروف - نیز خانه تئاتر جدید ( ۸۴- ۱۹۸۱ )
در شهر کیلولند در آمریکا را بهسبک نئوکلاسیک طراحی کرده است . می توان
گفت که در حال حاضر ، نظر معماران پست مدرنبه اصول پایدارتر و جاودانه تر
گذشته و تاریخ جلب شده است .
پیش کش به حکیم فرزانه ای که با مردم ایران پیمان خدایی دارد.